825 progres ohjaamo

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

825 progres ohjaamo

Viesti Kirjoittaja rytö »

Onko kyseinen junkkarin hytti ollu alunperin niin lämmin että lasit pysyy sulana ja kirkkaana? Onko puhallin ollu joskus mitenkin tehokas? Onko 50-70 astetta 825 moottorille normaali käyntilämpötila talvikelissä esim. linkohommissa?
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Kuva
Mulla on tuollainen lisälämmitin ,se auttaa.Alkuperäinen lämmityslaite on susi,eikä ole kovaa puhaltanut uutenakaan.
Käytä kaihdinta jotta saat koneen 80 asteseen.
Voit myös vaihtaa termari uudempaan moottorityyppi 243,pitää vissiin vaihtaa myös termarin kotelo,ne jotka on vaihtaneet kertoo varmaan lisää.Tämä termari toimii kuitenkin talvella paremmin.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

niinpä tietysti!

Viesti Kirjoittaja rytö »

Hyvältähän tuo kuulostaa. En nyt sitten tiiä mitähän tuossa tekis. Omassa yksilössä asia on niin että orkkis puhaltimesta ei oo muuta jäljellä kuin se loota jossa moottori ja kenno on. Sekä tietysti ne tuulilasin suulakkeet. Edellinen omistaja kun on ollu niin vihmerä että on viskannut sen kojelaudan alapellin suulakkeineen romukuormaan. Tehtiin tuossa ite uusi pelti. Moottori on menny visiin sököksi ja on viskattu kankaalle. Lisäksi kenno on telottu kappaleiksi , laitettu uus käytetty jostain mossesta ja kun ei oo sopinu on näytetty lekaa jotta on ruvennu mahtumaan! Niin ja moottori on etitty kans jostain kotterosta! Konepuolella asiat on niin että kaihdin on ollu kiinni koko talven. Siis uudelleen rakennuksen jälkeen. Koneessa on uusi termostaatti ja termarin kopan pilottikierrossa on pallohana joka on kiinni. Oon parhaimmillaan saanu moottori lämmön nousemaan yli 70 asteen mutta minusta sais kyllä nousta vielä ainakin kympin jos ei viisitoista astetta. Ja tietysti vähän nopeammin. Tuo termarin muutos juttu kuulostaa periaatteessa hyvältä. Epäilyttää vain että kun tämän vehkeen mootttorikin on saatu hajalle ja tilalle on vaihdettu 820:sen D-240. Käykö uudemman osat? Jos kävis niin onhan ne hankittava. Edellämainitun johdosta oon hivenen pihalla siitä millanen se puhallin on joskus ollu mut joka viesti joka tulee valaisee asiaa. Kiitos!
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kyllä sinun 825:ssa on sellainen moottori kuin olla pitääkin eli D-240 :)
Vasta uudemmissa malleissa on suuremmat numerot kuten D-243.
1025- sarjassa on käytössä tehdasahdettu D-245 malli missä on esim. männille järjestetty öljyjäähdytys ja männän rakennetta on muutettu.

Termostaattikotelon ja termostaatin vaihtoa suosittelen, paketti maksaa maahantuojalla n. 60 euroa ja tuottaa varmasti enemmän iloa kuin tuollaiset pallohanat ja kaihtimenkin voi unohtaa uuden termostaatin asennuksen jälkeen tälläisenä talvena auki.

Tuossa varaosakuvaa varaosanomeroineen:
http://www.autocat.ru/catalog/?model=152&group=39
Taitaa olla D-245 moottorin osa mutta käy suoraan D-240 termarin tilalle.

Tuossa nyt koneessasi oleva termari:
http://www.autocat.ru/catalog/?model=168&group=58
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mun koneeseen on myös tehty viritelmä sinne kopan sisälle.Onneksi oli vain flektin moottori vaihdettu,mutta johdotus jätetty niin että siivet oli nyrinyt ne poikki.Mä korjasin ja se pelas kesän,nyt on taas hengetön,pitää vissin vaihtaa orkinaali moottori,muistaakseni Bosch.
Ne alimaiset sulakkeet kannattaa tukita,silloin puhallus lasille paranee.
Myös kaikki ylimääräiset raot flektikopassa kannattaa tukita sikaflexillä.
Yllätyksenä moottorissa oli kaks nopeutta,asennsin kolmeasentoisen katkaisimen ja pelas,ei tosin pienellä nopeudella mitään tee.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Mulla 525;ssa on nähtävästi moottori D-242, käykö sama termostaatti kuin moottoreihin D- 240 ja D- 245? eli tuon eka kuvan mukainen?
Vilske en saanut auki sitä jälkimmäistä kuvaa?

Minä oon saanut kans värkätä sen lämppärin kans.
Kaikki pitäis olla kunnossa, mutta lasille puhallus on kuin lehmän henkäys, yhtä heikko ja vain vähän lämpoä.
Alaräppänöistä kyllä puhaltaa kohtuullisesti mutta, vaikka sulkeekin alaräppänät lasille tulee tosi heikko puhallus.
Jos sais moottorin lämmön ylemmäs, vähän helpottais. Nyt lämpö nousee vaikka kaihdin on kiinni vain 50-60 C asteeseen
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Eli tuollainen termostaattikotelo on sun koneessa nyt:

Kuva

Ja tuo uudempi koteloineen:

Kuva

Kyllä se käy sinun D-242 mallin koneeseen, esim. kannen ja kotelon välinen tiiviste on sama varaosanumeroltaan kummassakin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Eikö sitä tuota ns. "vanhanaikaista" termostaattia ole saatavilla, jottei tarvis koko istukkaa uusia?
Vai eikö se toimi va onko se tu uusi malli jotensakkin parempi?? :shock:
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Se on vaan jontensakkin vaan parempi, sen 60 € on hintaa maahantuojan tiskillä :)
Nähtävästi ovat saaneet pelaamaan termostaatin paremmin tuossa uudessa kotelossa.
Ei sitä usko ennenkuin pääsee kokeilemaan.
Tottakai vanhaakin termostaattia saa mutta suosittelen tuota uutta koteloa ja termaria suorasuiskutuskoneeseen kuten tuohon D-242:een.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin