Kytkin
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Kytkin
Kytkin on raskas painaa jos välys painelaakerin ja paineasetelman käpälien välillä liian pieni. Tuo potkiminen kytkintä palauttaessa lähellä yläasentoa voisi myös todistaa sen välyksen pienuutta ja käpälien säädön epätasaisuutta. Luukku alhaalta auki ja mittaamaan painelaakerin ja käpälien välys ( muistaakseni 4 mm).
Voi olla myös käpälien säätö pielessä.
Ps. Servojousen (Palautusjousi) säätö jos on pielessä on kytkin myös raskas painaa. Tarkistaisin sen ensin ja sen jälkeen luukku auki onko painelaakerin välys 4 mm ja onko käpälät samalla etäisyydellä ja oikeassa säädössä.
Voi olla myös käpälien säätö pielessä.
Ps. Servojousen (Palautusjousi) säätö jos on pielessä on kytkin myös raskas painaa. Tarkistaisin sen ensin ja sen jälkeen luukku auki onko painelaakerin välys 4 mm ja onko käpälät samalla etäisyydellä ja oikeassa säädössä.
Viimeksi muokannut katoi, 10 Joulu 2013, 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kytkin
Kannattaa katsoo kytkimestä kun luukku alhaalta on auki myös painelaakerin kunto, ettei vaan taas oo kiinan poikain tuotos löytänyt sijoituskohteen.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kytkin
Näistä kiinan poikien tuotoksista (tilattu Unkarista) vielä, että meillä oli uudessa paineasetelmassa niin pehmeää rautaa käpälien säätöruuvit, että ei pysyneet säädössä päivääkään ja kun vaihdoin alkuperäiset ruuvit vanhasta asetelmasta uuteen ei enää mitään ongelmia.
Re: Kytkin
Mitäpä näitä tietoja panttaamaan, tässä kuvallista ohjetta belkun kytkimen säätöön (500-800 sarja). Kaivelin vähän omia arkistojani Toivottavasti näistä on apua uusille Belarusmiehille.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Kytkin
Nuo ja monet muut asiat selviävät kerhon myyntitorilla myytävistä korjauskäsikirjoista http://www.belkku.fi/kauppa.html
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kytkin
Suosittelen ostamaan ehdottomasti. Pystyy sen avulla tekemään kaikki remontit ja lisäksi kannattaa ostaa käyttö- ja huolto-ohjeet kirja. Samalla tukee kerhoa pienellä osuudella.Vilske kirjoitti:Nuo ja monet muut asiat selviävät kerhon myyntitorilla myytävistä korjauskäsikirjoista http://www.belkku.fi/kauppa.html
Tuosta painelaakerin ja irrotuskäpälien välyksestä näyttää olevan kahta arvoa. Minulla 501:n huoltokirjassa se on 4 mm ja Roksessin kuvissa 3 mm.
Re: Kytkin
Minun belkusta oli edelline omistan ottanut tämän servojousen pois. Syy jo tehtalla oli asennettu tämä vipu joka vastaa jouseen väärään kulmaan niin että se hanttaa vastaan koko kytkimen polkimen liikkeen ajan. Leikkasin tämän vivun poikki ja hitsasin uuteen kulmaan nyt jousi pitää poljinta ylhäällä, ja kun painaa vapaaliikkeen 5 centtiä tämän jälkeen jousi keventää kytkintä painettaessa. kuva
- Liitteet
-
- Kuva0150.jpg (798.52 KiB) Katsottu 14142 kertaa
Re: Kytkin
Painelaakeri oli pa..ana, heilu kun sormilla heilutti. Ja tuossa pihalla ku kokeilin nii nyt kuuluu vikinä kytkin pohjassa. Mistä saa kunnon kytkin roippeet tilattua? Onko se millainen homma katkasta tuo belkku, kannattaako edes haaveilla pihamaalla talvella?
Re: Kytkin
Voihan perk.le
Oliskohan käynnyt kuin tuolla ylempänä musta maalailin.
Muistaakseni nimimerkki kronos teki katkaisuhoidon ulkona http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1859 tai kuten minä asentajineen kärpästen lennellessä hallissa http://s100.photobucket.com/user/Belkku/story/5539.
Talvi asettaa omat haasteensa ilmojen suhteen ja suosittelen kyllä lämpöistä tilaa vaihtotyöhön.
Oliskohan käynnyt kuin tuolla ylempänä musta maalailin.
Muistaakseni nimimerkki kronos teki katkaisuhoidon ulkona http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1859 tai kuten minä asentajineen kärpästen lennellessä hallissa http://s100.photobucket.com/user/Belkku/story/5539.
Talvi asettaa omat haasteensa ilmojen suhteen ja suosittelen kyllä lämpöistä tilaa vaihtotyöhön.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kytkin
Kyllä sen kytkimenkin talvella ulkona vaihtaa, kuhan ei ole ihan mahottamat pakkaset. Ensin on työhön orjennoinnuttava.
Savolaisittain sanottuna, että "alottamista vaille valmis".
Sähköjohdot-, polttoaineletku-, kardaani- (jos neliveto), moottoriöljyn paineputki-, kaasutanko syöttöpumpusta-, ja ohjauksen letkut irti. Nesteet pois (ohjaamon lämmitin).
Teet vain kunnon pukit, jos ei ole katkaisu rataa käytössä. Muistat lukita puukiiloilla etuakselin, ennen kuin aloitat etupäätä siirtoa. Tunkki helpottaa katkaisua (nostellaan/lasketaan, kun pultin on poistettu kytkinkopan kohdalta).
ukki
Savolaisittain sanottuna, että "alottamista vaille valmis".
Sähköjohdot-, polttoaineletku-, kardaani- (jos neliveto), moottoriöljyn paineputki-, kaasutanko syöttöpumpusta-, ja ohjauksen letkut irti. Nesteet pois (ohjaamon lämmitin).
Teet vain kunnon pukit, jos ei ole katkaisu rataa käytössä. Muistat lukita puukiiloilla etuakselin, ennen kuin aloitat etupäätä siirtoa. Tunkki helpottaa katkaisua (nostellaan/lasketaan, kun pultin on poistettu kytkinkopan kohdalta).
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13
Re: Kytkin
Aika helppo on Belkku katkaista.Jonkinlaisen radan saa kun pulttaa vaikka U-palkkijalat joissa esim. liukuovipyörästön laakeri alpäissä runkopalkkeihin.U-palkista kiskot maata vasten, joiden päällä etupää siirtyy.Lattapaloja korkeuden hienosäätöön.Moottorihan on takapäästä kiinni runkopalkissa samoilla pulteilla joista katkaistaan, joten kannattaa jättää ne reikiinsä, ettei moottori tipu.
Re: Kytkin
Olen kerran katkaissut kevät talvella pihalla ja ei se niin mahdoton homma ole kun pari päivää meni minultakin eka kerralla ja yksin tein. Minulla ei ollut ratoja vaan hallitunkki öljypohjan heti takana poikkittais lankkujen alla ja pullotunkki kannatteli takaosaa vaihdelaatikon alta. Keulasta kampesi rautakangilla erilleen ja takaisin yhteen vedin liinoilla rautakankia käyttäen. Keulaa kannattelevan tunkin alle laitoin muutaman pitkän lankun pitkittäin, jotta hallitunkki liukui kevyesti sen päällä.k1200rs kirjoitti:Painelaakeri oli pa..ana, heilu kun sormilla heilutti. Ja tuossa pihalla ku kokeilin nii nyt kuuluu vikinä kytkin pohjassa. Mistä saa kunnon kytkin roippeet tilattua? Onko se millainen homma katkasta tuo belkku, kannattaako edes haaveilla pihamaalla talvella?
Jos painelaakerissa ei ole sitä alkuperäistä varaosanumeroa on se joku muu kuin alkuperäistä vastaava osa. Näissä kopioissa ei ole yleensä mitään varaosanumeroa. Agri-Kymiltä (maahantuoja) saattaisi vielä saada alkuperäisen painelaakerin.
Yhteen liittäessä pitää vain olla tarkkana, että menee suorassa puoliskot yhteen ja itse käytin runkopalkkia ja ohjuripultteja apuna ettei vaan KYTKINAKSELI VÄÄNNY, PAINEASETELMAN KESKIÖ VÄÄNNY JA YM. Rata olisi siinä mielessä hyvä.
Kytkinlevyn keskitystyökalu oltava ehdottomasti.
Re: Kytkin
Kyllä tuli tehtyä oiken kahteen kertaan oli ensin väärä paineasetelma mikä nyt visiin pelaa viskeen belkussaVilske kirjoitti:Voihan perk.le
Oliskohan käynnyt kuin tuolla ylempänä musta maalailin.
Muistaakseni nimimerkki kronos teki katkaisuhoidon ulkona http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1859 tai kuten minä asentajineen kärpästen lennellessä hallissa http://s100.photobucket.com/user/Belkku/story/5539.
Talvi asettaa omat haasteensa ilmojen suhteen ja suosittelen kyllä lämpöistä tilaa vaihtotyöhön.
- Liitteet
-
- 15082011121.jpg (109.12 KiB) Katsottu 14023 kertaa
Re: Kytkin
Lauantaina olis tarkoitus laittaa belkku poikki ja kytkimen kimppuun.
Nyt kysymys kuuluukin onko kukaan tehnyt kytkin remppaa noilla yleismallin kytkimen keskitystyökaluilla vai pitääkö se olla korjausohjekirjan kuvan mukainen?
Saisko keltään lainaan kyseistä työkalua?
T.Marcus
Nyt kysymys kuuluukin onko kukaan tehnyt kytkin remppaa noilla yleismallin kytkimen keskitystyökaluilla vai pitääkö se olla korjausohjekirjan kuvan mukainen?
Saisko keltään lainaan kyseistä työkalua?
T.Marcus
Re: Kytkin
Sattupas sopivasti. Työkalu ois kotona Hyvinkäällä vapaana, kun oon ite lomalla täällä Koillismaalla (Syötteellä) . Kyllä se yleismallisillakin varmaan onnistuu, jos niissä on vaan sopivat palikat, pitää vaan saaha takaperoisesti siihen, kun keskitys tapahtuu paineasetelman poorien kautta, koska silmälaakeria ei ole. Tuossa special pelkku työkalussahan on lisänä tuo käpäliensäätö laippa, mutta saahan nekin vaikka työntömitalla sääjettyä.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77