Tuntimittarista
Valvoja: pelarusmaisteri
Tuntimittarista
Jollain näytti olevan vaijjerimittarin rinnalla sähkömittari. Millasella suhteella tunteja oikein kertyy
Ollut sellaista 1,5 kertaista tuon sähkömittarin tuntien keräytymä verrattuna vaijerilliseen.
kronoksen belkussa näyttäis olevan 1,7 kertainen, riippuu tosiaan paljonko on vaijerimittarillisessa belkussa kieroksia.
kronoksen belkussa näyttäis olevan 1,7 kertainen, riippuu tosiaan paljonko on vaijerimittarillisessa belkussa kieroksia.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hitaita ne tunnit on ,mä mittasin kellolla 820 melkein 2h täydellä kaasulla.Poikkeus on 1025 siinä huommattavasti nopeampi tunti,en kuitenkaan ole vielä tarkemmin mitannut.
Tuntuu siltä että ennen 80alun hitampia,sitten muttuu pikkasen nopeammaksi,olisiko näin?
Tuntuu siltä että ennen 80alun hitampia,sitten muttuu pikkasen nopeammaksi,olisiko näin?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Näyttäis olevan kolmella pultilla mittarin kiristyslaippa kiinni jakopään kotelossa.
Irti vaan, katsot missä asennossa mittarin pyörittäjä on että tulee samalla lailla takaisin nokka-akselin hammasrattaan kiristyspultin päässä olevaan uraan.
Irti vaan, katsot missä asennossa mittarin pyörittäjä on että tulee samalla lailla takaisin nokka-akselin hammasrattaan kiristyspultin päässä olevaan uraan.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Kierrosluku mittarin voisin laittaa tuon jakopäässä olevan tunti mittarin tilalle tarvii vaan hommata mittari,vaijeri ja kulma kappale jakopäähän.
Kun ei tuo tunti mittari raksuta tai sitten on tooooosi hidas
Sähköinen kierrosluku mittari tietysti yksi vaihtoehto.
Kun ei tuo tunti mittari raksuta tai sitten on tooooosi hidas
Sähköinen kierrosluku mittari tietysti yksi vaihtoehto.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Tuntui oudolta, kun ostin leikkuupuimurin jossa oli tuntimittari tunui tunteja tulevan aivan toisella tapaa kuin olin tottunut majurilla ja belaruksella.
Siihen aikaan, kun tein kaikki traktorityöni majurilla, olin talvella ajamassa lovipankolla ja kesän maatalous ajot tunteja kertyi vain
7-800 vuodessa. Jos olisi ollut tuntimittari niin olisi kiva tietää pajonko
majurin mittarissa olisi ollut tunteja, kun romutin sen. Romuttaissa
mittari näytti yli 18000 tuntia.
Siihen aikaan, kun tein kaikki traktorityöni majurilla, olin talvella ajamassa lovipankolla ja kesän maatalous ajot tunteja kertyi vain
7-800 vuodessa. Jos olisi ollut tuntimittari niin olisi kiva tietää pajonko
majurin mittarissa olisi ollut tunteja, kun romutin sen. Romuttaissa
mittari näytti yli 18000 tuntia.
Biltemasta löytyy veneeseen tarkotettu 0-4000rpm mittari,sellasen meinasin itelle hommata.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 8005_l.jpg
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 8005_l.jpg
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Ei suoraan merkitty mutta katselin tuosta 501 korjaus oppaasta jossa erillisellä säätimellä diodit onkin vasta siellä säätimessä joten pitäisi jostain liittimestä kyllä saada laturista kierros lukema tietoakinkronos kirjoitti: onko belaruksen omassa laturissa tuota W liitintä
Täytyypä tutkia alkuperäsestä laturista.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
W-liitin on helppo tehdä itsekin. Kenttäkäämien päät on ristitty kirjaimin ja yksi niistä on W. Käytännössä ei ole mitään merkitystä, mihin niistä sen johdon tökkää, ompahan vain vakiintunut käytäntö, että W:llä merkitystä otetaan jännite.
Johto siis liitetään diodin ja staattorikäämin pään väliin, ihan sama mihin niistä kolmesta sen laittaa. Siinä johdossa sitten sykkii vaihteleva jännite 0-14v. Jos kaikki on kunnossa, yleismittari näytänee suunnilleen 7V. - se kun näyttää tehollisarvoa.
Johto siis liitetään diodin ja staattorikäämin pään väliin, ihan sama mihin niistä kolmesta sen laittaa. Siinä johdossa sitten sykkii vaihteleva jännite 0-14v. Jos kaikki on kunnossa, yleismittari näytänee suunnilleen 7V. - se kun näyttää tehollisarvoa.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Sinimuotoiselle vaihtojännittelle pätee tuo 1/neliöjuuri 2, eli n. 0.707. Laturin jännite ei taida kovin lähelle puhdasta siniä päästä, joten ei kannata yrittääkään tarkkoja laskuja. Sanotaan vaikka että, se jännite on noin arvo.
Se oikea johto pitäisi löytyä kyllä kokeilemalla kone käynnissä. Sellainen johto, jossa mittari näyttää vajaata kymmentä volttia, on luultavsti juuri se oikea.
Siihen johtoon kannattaa muuten laittaa sulake sinne laturin päähän. Jos johto pääsee ottamaan runkoon, voi se sulaa.
Se oikea johto pitäisi löytyä kyllä kokeilemalla kone käynnissä. Sellainen johto, jossa mittari näyttää vajaata kymmentä volttia, on luultavsti juuri se oikea.
Siihen johtoon kannattaa muuten laittaa sulake sinne laturin päähän. Jos johto pääsee ottamaan runkoon, voi se sulaa.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4