Tuntimittarista

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

harkov150
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 23:43
Paikkakunta: Nivala

Tuntimittarista

Viesti Kirjoittaja harkov150 »

Jollain näytti olevan vaijjerimittarin rinnalla sähkömittari. Millasella suhteella tunteja oikein kertyy :?:
antsal
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja antsal »

Minun ajotavalla ,jos Belkun mittari näyttää 1h niin sähköinen on kerinnyt 2h.
Minulla ei tosin ole raskas kaasujalka.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ollut sellaista 1,5 kertaista tuon sähkömittarin tuntien keräytymä verrattuna vaijerilliseen.
kronoksen belkussa näyttäis olevan 1,7 kertainen, riippuu tosiaan paljonko on vaijerimittarillisessa belkussa kieroksia.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Hitaita ne tunnit on ,mä mittasin kellolla 820 melkein 2h täydellä kaasulla.Poikkeus on 1025 siinä huommattavasti nopeampi tunti,en kuitenkaan ole vielä tarkemmin mitannut.
Tuntuu siltä että ennen 80alun hitampia,sitten muttuu pikkasen nopeammaksi,olisiko näin?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Millainen tuo jakopäässä oleva tuntimittari on irroittaa ja putsa? Tarvisi putsata että näkisi siittä jotain, mittari on sisältä töhnässä.
Belarus MTZ 52 -69
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Näyttäis olevan kolmella pultilla mittarin kiristyslaippa kiinni jakopään kotelossa.
Irti vaan, katsot missä asennossa mittarin pyörittäjä on että tulee samalla lailla takaisin nokka-akselin hammasrattaan kiristyspultin päässä olevaan uraan.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Kierrosluku mittarin voisin laittaa tuon jakopäässä olevan tunti mittarin tilalle tarvii vaan hommata mittari,vaijeri ja kulma kappale jakopäähän.

Kun ei tuo tunti mittari raksuta tai sitten on tooooosi hidas :D

Sähköinen kierrosluku mittari tietysti yksi vaihtoehto.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Tuntui oudolta, kun ostin leikkuupuimurin jossa oli tuntimittari tunui tunteja tulevan aivan toisella tapaa kuin olin tottunut majurilla ja belaruksella.
Siihen aikaan, kun tein kaikki traktorityöni majurilla, olin talvella ajamassa lovipankolla ja kesän maatalous ajot tunteja kertyi vain
7-800 vuodessa. Jos olisi ollut tuntimittari niin olisi kiva tietää pajonko
majurin mittarissa olisi ollut tunteja, kun romutin sen. Romuttaissa
mittari näytti yli 18000 tuntia.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Tuota kierrosluku mittaria olen itsekkin miettinyt belkkuun. Vaihtovirta laturistahan sen signaalin mittarille saisi, jos vaan jostain löytyisi sopiva mittari. Noissa tarvike mittareissa on turhaan pitkälle se asteikko. Löytyisikö jostain kuorma autosta sopiva mittari?
Belarus MTZ 52 -69
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Biltemasta löytyy veneeseen tarkotettu 0-4000rpm mittari,sellasen meinasin itelle hommata.

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 8005_l.jpg
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

kronos kirjoitti::?: onko belaruksen omassa laturissa tuota W liitintä :roll:
Ei suoraan merkitty mutta katselin tuosta 501 korjaus oppaasta jossa erillisellä säätimellä diodit onkin vasta siellä säätimessä joten pitäisi jostain liittimestä kyllä saada laturista kierros lukema tietoakin :roll:

Täytyypä tutkia alkuperäsestä laturista.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

W-liitin on helppo tehdä itsekin. Kenttäkäämien päät on ristitty kirjaimin ja yksi niistä on W. Käytännössä ei ole mitään merkitystä, mihin niistä sen johdon tökkää, ompahan vain vakiintunut käytäntö, että W:llä merkitystä otetaan jännite.

Johto siis liitetään diodin ja staattorikäämin pään väliin, ihan sama mihin niistä kolmesta sen laittaa. Siinä johdossa sitten sykkii vaihteleva jännite 0-14v. Jos kaikki on kunnossa, yleismittari näytänee suunnilleen 7V. - se kun näyttää tehollisarvoa.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Silloinhan tuossa alkuperäsessä laturissa se onnistuu suoraan.Ainakin vanhemman mallisessa.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Eikös se tehollisarvo ollut näin: peak-peak*0.707=RMS
Jolloin 14V*0.707=9.898V

Samoin pistorasia sähkö on oikeasti 325V, mutta sen tehollisarvo on 230V
Belarus MTZ 52 -69
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Sinimuotoiselle vaihtojännittelle pätee tuo 1/neliöjuuri 2, eli n. 0.707. Laturin jännite ei taida kovin lähelle puhdasta siniä päästä, joten ei kannata yrittääkään tarkkoja laskuja. Sanotaan vaikka että, se jännite on noin arvo.

Se oikea johto pitäisi löytyä kyllä kokeilemalla kone käynnissä. Sellainen johto, jossa mittari näyttää vajaata kymmentä volttia, on luultavsti juuri se oikea.

Siihen johtoon kannattaa muuten laittaa sulake sinne laturin päähän. Jos johto pääsee ottamaan runkoon, voi se sulaa.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Vastaa Viestiin