LTZ 40
Valvoja: pelarusmaisteri
LTZ 40
Tuollainen ko traktori vuosimallia 60 olisi tiedossa.
Olen kaipaillu tuollaista kopitonta belarusta, töitähän sillä ei tarttisi tehdä, mutta harrastukseksi
Jos tuota alkaisi entisöimään, niin mikähän on osien saatavuustilanne?
Onko tuossa jotain erikoista, mitä pitäisi tietää, jos menee kahtomaan?
Olen kaipaillu tuollaista kopitonta belarusta, töitähän sillä ei tarttisi tehdä, mutta harrastukseksi
Jos tuota alkaisi entisöimään, niin mikähän on osien saatavuustilanne?
Onko tuossa jotain erikoista, mitä pitäisi tietää, jos menee kahtomaan?
Re: LTZ 40
Tätäkö tarkoitat? Tori.fi olevaa.
Tästä keskusteltiin jo aijemmin toisessa osiossa.
Joo, mutta kun on ajalta 1968 - 1.7.1969. Heinäkuun 1 päivänä vuonna -69 tuli turvakatos/-ohjaamo pakko suomeen.
Tuonti alkoi keväällä 1968 tällä mallilla Belarus LTZ 40.
ukki
Tästä keskusteltiin jo aijemmin toisessa osiossa.
Joo, mutta kun on ajalta 1968 - 1.7.1969. Heinäkuun 1 päivänä vuonna -69 tuli turvakatos/-ohjaamo pakko suomeen.
Tuonti alkoi keväällä 1968 tällä mallilla Belarus LTZ 40.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: LTZ 40
Joo. Ihmettelin itsekin tuota vuosimallia.
Onkohan tuossa jotain mitä pitäisi tietää ennen ostoa?
Onkohan tuossa jotain mitä pitäisi tietää ennen ostoa?
Re: LTZ 40
No, hullu kun olen niin ostin sen romun pois. On ruma.
Löytyyköhän tuohon manuaaleja, käyttöohjeita ja sähkökaavioita? Sähköt tosin on niin yksinkertaset että pärjää ilmankin.
Aikalailla piti töitä tehä että sai sen edes liikkumaan, senverta erikoinen vaiheloota ja näköjään suunnanvaihtaja tuossa on. Vasemmalla puolella on kaks poljinta, oikeanpuoleinen oli kytkin, mutta mikä lienee vasemmanpuoleinen?
Löytyyköhän tuohon manuaaleja, käyttöohjeita ja sähkökaavioita? Sähköt tosin on niin yksinkertaset että pärjää ilmankin.
Aikalailla piti töitä tehä että sai sen edes liikkumaan, senverta erikoinen vaiheloota ja näköjään suunnanvaihtaja tuossa on. Vasemmalla puolella on kaks poljinta, oikeanpuoleinen oli kytkin, mutta mikä lienee vasemmanpuoleinen?
Re: LTZ 40
Elähän nyt heti mieltä pahoita, kyllä kerholta siihen tietoo löytyy ja minulta käytettyjä osia.
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: LTZ 40
Jos tuo on se yksilö, mistä oli kuva jossain että kytkimen pultti oli taipunut ja käpälä vinossa, on varmaan työlästä saada vaihteet päälle.
Kytkimessä on lukitussysteemi niin että vaihdevipu ei liiku ilman että kytkin on painettuna. Epäilin ensin tämän tarpeellisuutta mutta ajettuani toisella yksilöllä kuin omallani huomasin, että hyvä systeemi.
Vasemmanpuoleinen poljin on ulosoton kytkin. Kun ulosotto laitetaan paikalliskäytölle (ei ajovoimanotolle!), pitää käyttää tätä kytkintä. Koskee myös sivu-ulosottoa.
Muuten tuo ei ole sen vaikeampi ajaa kuin mikän muukaan traktori, missä on synkronoimaton laatikko.
Suunnanvaihtajan vivun asennot menee siten että ala-asento on nopea eteenpäin, keskiasento taaksepäin ja yläasento hidas eteenpäin. Yläasentoa ei saa käyttää (periaatteessa) kun ajaa 5. taikka 6. vaihteella. Tasamaalla kovalla pohjalla ilman kuormaa oon kyllä käyttänyt.
Jos tuossa oli se vääntynyt pultti kytkimessä, et saa sitä kuntoon ilman traktorin katkaisua. Kytkinpaketti täytyy purkaa että saat pultin sieltä ulos.
Kytkimessä on lukitussysteemi niin että vaihdevipu ei liiku ilman että kytkin on painettuna. Epäilin ensin tämän tarpeellisuutta mutta ajettuani toisella yksilöllä kuin omallani huomasin, että hyvä systeemi.
Vasemmanpuoleinen poljin on ulosoton kytkin. Kun ulosotto laitetaan paikalliskäytölle (ei ajovoimanotolle!), pitää käyttää tätä kytkintä. Koskee myös sivu-ulosottoa.
Muuten tuo ei ole sen vaikeampi ajaa kuin mikän muukaan traktori, missä on synkronoimaton laatikko.
Suunnanvaihtajan vivun asennot menee siten että ala-asento on nopea eteenpäin, keskiasento taaksepäin ja yläasento hidas eteenpäin. Yläasentoa ei saa käyttää (periaatteessa) kun ajaa 5. taikka 6. vaihteella. Tasamaalla kovalla pohjalla ilman kuormaa oon kyllä käyttänyt.
Jos tuossa oli se vääntynyt pultti kytkimessä, et saa sitä kuntoon ilman traktorin katkaisua. Kytkinpaketti täytyy purkaa että saat pultin sieltä ulos.
Re: LTZ 40
Joo, täytyy huomenna katsoa kun tuovat romun pihaan. Hyvä kuulla, että osia on saatavilla.
Käyntiin kuitenki tärähti eka laakista, kun sulakkeita vähä herkisteli. Ja aika nätisti kävi eikä savutellu. Sylinterit näytti olevan aika öljyset ja sivuulosotosta lirkutteli öljyä pihalle. Nostolaitteet oli aika hengettömän oloset.
Ajatus oli talven aikaan entisöidä vehje. Mitään näyttelykuntoista ei ajatellu edes yrittää, mutta jos maalailisi ja laittelis suhtkoht siistiksi.
Tuossa on muutama kuva:
https://lh6.googleusercontent.com/-hm7Z ... C14537.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-Rprg ... C14532.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-Xxmr ... C14533.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-9keX ... C14534.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-OL6E ... C14535.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-BCwi ... C14536.jpg
Näyttääkö tuosta puuttuvan mitä isompia osia? En ole kopittomana nähny tuollaisesta edes kuvia. Ilmeisesti ainakin moottorin kohdalla on jotku sivupellit tms. ollu kun on kiinnitysreiät?
Käyntiin kuitenki tärähti eka laakista, kun sulakkeita vähä herkisteli. Ja aika nätisti kävi eikä savutellu. Sylinterit näytti olevan aika öljyset ja sivuulosotosta lirkutteli öljyä pihalle. Nostolaitteet oli aika hengettömän oloset.
Ajatus oli talven aikaan entisöidä vehje. Mitään näyttelykuntoista ei ajatellu edes yrittää, mutta jos maalailisi ja laittelis suhtkoht siistiksi.
Tuossa on muutama kuva:
https://lh6.googleusercontent.com/-hm7Z ... C14537.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-Rprg ... C14532.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-Xxmr ... C14533.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-9keX ... C14534.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-OL6E ... C14535.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-BCwi ... C14536.jpg
Näyttääkö tuosta puuttuvan mitä isompia osia? En ole kopittomana nähny tuollaisesta edes kuvia. Ilmeisesti ainakin moottorin kohdalla on jotku sivupellit tms. ollu kun on kiinnitysreiät?
Re: LTZ 40
Katoin noita kuvia ja tuossa on kyllä ihan sairaasti töitä, jos entisöidä haluaa. Jostain syystä belkut päätyy aina tuommosiksi, omistajien remonttitaidot alittaa huomattavasti remontti-innon ja sitten niitä vielä seisotetaan mehtäsä 10 vuotta... Se, että tekniikka toimii, on tietysti jo melkoinen askel eteenpäin.
Orkkikseen nähden tuossa on erilaiset polttoaineensuodattimet, penkki näyttää hävinneen matkan varrelle, virtalukossa on käytetty melkoista luovuutta ja lattiamatto puuttuu kokonaan. Siitä ei täysin orkkista tekemällä saa koska alkuperäinen on ollut valukappale, missä on kuviointeja. Mitään sivupeltejä moottorissa ei ole uutena ollut ainakaan minun tiedon mukaan. Meillä ei ollut ikinä eikä ollut naapurinkaan koneessa, joka oli olemassa vielä 80-luvulla.
Puuttuvat etulokasuojat voi olla työläs löytää, samoin alkuperäiset lamppujen kannattimet.
Tuo mun kone http://belkku.fi/runkonumerokuvat/kimmoa2.JPG on ollut meillä uudesta asti ja se on tehty kutakuinkin nin alkuperäiseksi kuin nykyään on mahdollista, ainoa selvästi poikkeava asia on pakoputki ja väri, joka tuli hieman väärä. Noita pisteosia oli jumalaton työ hommata, mutta muualla maailmassa myydyissä T40-traktoreissa on takaloksut, akkuteline tms. ollut tuollainen hyvin pitkäle 70-luvulle, ellei peräti 80-luvulle. Eestistä voisit siis hyvinkin löytää osia, jotka omassasi on tuhottu taikka puuttuvat.
Voin laitella sinulle kuvia sähköpostiin mikäli tarvitset niitä nähdäksesi, millainen kone on uutena ollut.
Orkkikseen nähden tuossa on erilaiset polttoaineensuodattimet, penkki näyttää hävinneen matkan varrelle, virtalukossa on käytetty melkoista luovuutta ja lattiamatto puuttuu kokonaan. Siitä ei täysin orkkista tekemällä saa koska alkuperäinen on ollut valukappale, missä on kuviointeja. Mitään sivupeltejä moottorissa ei ole uutena ollut ainakaan minun tiedon mukaan. Meillä ei ollut ikinä eikä ollut naapurinkaan koneessa, joka oli olemassa vielä 80-luvulla.
Puuttuvat etulokasuojat voi olla työläs löytää, samoin alkuperäiset lamppujen kannattimet.
Tuo mun kone http://belkku.fi/runkonumerokuvat/kimmoa2.JPG on ollut meillä uudesta asti ja se on tehty kutakuinkin nin alkuperäiseksi kuin nykyään on mahdollista, ainoa selvästi poikkeava asia on pakoputki ja väri, joka tuli hieman väärä. Noita pisteosia oli jumalaton työ hommata, mutta muualla maailmassa myydyissä T40-traktoreissa on takaloksut, akkuteline tms. ollut tuollainen hyvin pitkäle 70-luvulle, ellei peräti 80-luvulle. Eestistä voisit siis hyvinkin löytää osia, jotka omassasi on tuhottu taikka puuttuvat.
Voin laitella sinulle kuvia sähköpostiin mikäli tarvitset niitä nähdäksesi, millainen kone on uutena ollut.
Re: LTZ 40
Todella hieno belkku!
Olisin todella kiitollinen kuvista. Tuo kone kun on sellainen mitä ei ole päässyt missään näkemään. Jos viitsit laittaa osoitteeseen ismot@telemail.fi.
Täytyy pohtia, minkälaista "entisöintiä" ryhdyn tekemään. Ajatus tällä hetkellä on, että en koetakaan tehdä täysin alkuperäistä.
Olisin todella kiitollinen kuvista. Tuo kone kun on sellainen mitä ei ole päässyt missään näkemään. Jos viitsit laittaa osoitteeseen ismot@telemail.fi.
Täytyy pohtia, minkälaista "entisöintiä" ryhdyn tekemään. Ajatus tällä hetkellä on, että en koetakaan tehdä täysin alkuperäistä.
Re: LTZ 40
Kuvien kanssa menee jonkin aikaa kun kameran laturi on teillä tietymättömillä ja varaosa pitää tilata kiinasta asti.
Jos vaikutat jossain P-Pohjanmaalla niin tuu katsomaan konetta. Se on ajokuntoisena koko ajan.
Jos vaikutat jossain P-Pohjanmaalla niin tuu katsomaan konetta. Se on ajokuntoisena koko ajan.
Re: LTZ 40
Työtä tuossa varmaan on vaikka ei viimeisen päälle tekiskään mutta hyvä kuitenkin kun pelastit.m_kane kirjoitti:Joo, täytyy huomenna katsoa kun tuovat romun pihaan. Hyvä kuulla, että osia on saatavilla.
Käyntiin kuitenki tärähti eka laakista, kun sulakkeita vähä herkisteli. Ja aika nätisti kävi eikä savutellu. Sylinterit näytti olevan aika öljyset ja sivuulosotosta lirkutteli öljyä pihalle. Nostolaitteet oli aika hengettömän oloset.
Ajatus oli talven aikaan entisöidä vehje. Mitään näyttelykuntoista ei ajatellu edes yrittää, mutta jos maalailisi ja laittelis suhtkoht siistiksi.
Tuossa on muutama kuva:
https://lh6.googleusercontent.com/-hm7Z ... C14537.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-Rprg ... C14532.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-Xxmr ... C14533.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-9keX ... C14534.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-OL6E ... C14535.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-BCwi ... C14536.jpg
Näyttääkö tuosta puuttuvan mitä isompia osia? En ole kopittomana nähny tuollaisesta edes kuvia. Ilmeisesti ainakin moottorin kohdalla on jotku sivupellit tms. ollu kun on kiinnitysreiät?
Re: LTZ 40
Kiitos. Olen kyllä Joensuussa, joten matkaa kertyy. Kuvat olis aluksi mainio palvelus. Laita kun pystyt.kimmoa kirjoitti:Kuvien kanssa menee jonkin aikaa kun kameran laturi on teillä tietymättömillä ja varaosa pitää tilata kiinasta asti.
Jos vaikutat jossain P-Pohjanmaalla niin tuu katsomaan konetta. Se on ajokuntoisena koko ajan.
Kone tuli pihaan. Vahinko vain, että oikean puoleinen moottorin kiinnityskorvake oli menny poikki, ja ilmeisesti vääntänyt öljyputken poikki, ja käynnistäessä tuli iso lammikko öljyä alle
No, hinta puolittu siinä samassa. Täytyy ekana purkaa että näkee mitä sieltä on hajonnu.
Ukki, onko sulla noita rungon osia olemassa? Nuo eturunkoraudat (jotka näkyy kuvissa, on hitsattu molemmin puolin) joissa on kiinnitysreiät, täytyisi varmaan saada. Samoin puuttuvia osia on ainakin suojapelti kojelaudan alapuolella. Lokarit ja konepelti on myös aika heikot, joten jos sattuu olemaan vaihto-osia niin pääsisi vähemmällä työllä.
EDIT. Korvakko oli poikki. Ilmeisesti nuo runkoraudat on hitsattu jotenkin vinoon, kun korvakko kanitti voimakkaasti eikä sitä saanut kunnolla paikalleen (hitsasin sen). Eli ne raudat täytyisi saada uudet, samoin korvakko ja se lohkon kylkeen tuleva mötikkä, jossa on öljynpaineen säätöventtiili. Korvakko oli halkaissut sen kun kone oli päässyt painumaan alaspäin.
Elikkä tarvitsisin rungon raudat, korvakon ja öljynpaineventtiilimutikan nyt aluksi että saisin koneen pyörimään. Löytyykö keltään?
Re: LTZ 40
Runkopalkkeja irrallaan, muut osat löytyy myös, vain takaloka suojia ei enää ole.
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: LTZ 40
Minkälainen saatavuus noissa moottorin osissa on? Kaubamajalla ei yllätyksekseni ollu luettelossa mitään moottorin osia vai enkö löytänyt tyhmyyttäni?
Re: LTZ 40
Kaubamajan T-40 moottoriosat löytyy sieltä T-25 eli Vladimiretsin moottorin osien seasta (D-21 ja D-144)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77