Sivu 1/2

raskas ohjaus

Lähetetty: 12 Elo 2014, 12:37
Kirjoittaja kahle
Laitoin käytetyn etukormaajan tuohon vanhan 521 vm 75 nelivedon nokkaan.Ohjaus oli jo ennen sitä raskaan puoleinen ,mutta nyt jos kauhassa on tavaraa se on aika mahdoton käännettävä.Tehostimen pumpun olen uusinut.Toteemi on säädetty täältä saamieni ohjeiden mukaan.Kynkkä on kiristetty.Varoventiili tarkistettu yms sellaiset pikku jutut.Onko siinä vielä jotain mikä voisi auttaa?Olen kuvissa nähnyt niitä hydrauliselle ohjaukselle muutettuja koneita.Olisiko jollain myynnissä valmiit osat sellaiseen muutokseen,tai tietoa mistä niitä saisi?Kyseessä siis on vanha toteemi ohjaus jossa se ohjausakseli menee jäähdyttimen yläsäiliön läpi.Olisi mukava saada se kuormaaja hyötykäyttöön,mutta nyt se on enemmänkin riesa.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 17 Tammi 2015, 22:53
Kirjoittaja MtZ525
Kesällä itseelle toin Vanajältä ne uudemman ohjauksen osta mutta en niitä vielä ole kiinni saanut? Omassa kun kävi heinäpellolla niin että "perämoottorista" katkes se pystyakseli? No tuli sitten kumminkin hitsattua se akseli kasaan ja laitoin samalla uudet öljyt ohjaukseen niin kumma kyllä mielestäni se uhjaus myös keveni.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 18 Tammi 2015, 10:47
Kirjoittaja EJH10
Joku juttu siellä on nyt pielessä, kyllä toteemi toimiessaan on ihan riittävä ohjaustehostin etukuormaaja käytössäkin. Kun vaihoit pumpun, niin olihan se varmasti НШ10У-Л.
Tuo viimeinen merkki Л tyyppimerkinnässä on tärkein, se kertoo pyörimissuunnan, mikä tässä tapauksessa on vasemmalle. Toteemin säädössä on myös se jippo, että rattiakseliin pitää jäädä pieni päittäisvälys, venttiili toimii sen päittäisvälyksen liikematkan avulla. Ohjehan sen säätöön on kiristys kahteen kiloon ja siitä 1/10 - 1/12 osaa kierrosta auki. Tuohan on vain ohje, jos ei sillä toimi, niin avaa mutteria vähän kerrallaan, voi alkaa toimimaan.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 18 Tammi 2015, 12:02
Kirjoittaja katoi
Olisko tullut kuitenkin se toteemin kannen keskellä oleva säätöruuvi liian tiukkaan. Omasta kun säädin pyöritin ensin sen käsin kevyesti kiinni niin että se toppasi ja sitten se ohjeen mukainen 1/10 - 1/8 kierrosta auki (toisessa ohjeessa 1/4 kierrosta eli 90 astetta) ja sitten lukitus lukitusmutterilla.
Saa olla tarkkana ettei pyörähdä säätö pieleen kun kiristää sen lukitusmutterin. Sille moottorin päällä tulevalle rattiakselille on oma säätönsä.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 19 Tammi 2015, 00:12
Kirjoittaja MtZ525
suonsyrjä kirjoitti:vanhan mallin etu akselissa joutuu askartelemaan perämurikan puoleisen korvan itse,
Siihen perämurikan alle pystyy helposti hitsaan välipalan johon sitten ruuvaa sen sylinterin kiinnikkeen kiinni.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 19 Tammi 2015, 06:12
Kirjoittaja Storm1
Itselle osunut kaksi kertaa raskas ohjaus kohdalle. Ensin pumpun imuputki murtui, tällöin toteemin sisällä näkyy vaahtoa tai kuplia kierrossa, kun korkista vilkaisee käydessä. Kertoo myös muista imuvuodoista. Toisella kertaa meni 52:n navasta jousen alta laakeri. Tätä ei oikeastaan huomannut ilman painoa... keulalla on siis triman kuormaaja.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 19 Tammi 2015, 20:58
Kirjoittaja MtZ525
Se etuperän runko on hyvinkin hitsattavaa niin kuin Venäläiset valuraudat yleensäkin, ja näin ne ovat niitä Venäjällä tehneet, siis mitä korvaketta et ole onnistunut löytään? Kaikkia korvakkeita saa erikseen ja perän alle tulevia on vielä monenlaisia, mutta tietenkään sellaista korvaa ei ole mikä siihen vanhan mallin akseliin sopii.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 19 Tammi 2015, 23:58
Kirjoittaja MtZ525
No toi noissa linkin kuvissa oleva "viritys" saa jäädä löytymättäkin! Kesällä juuri Venäjällä katselin sellaista mintenkä sen myös ajattelin itselle toteuttaa, eli sopivasti muotoiltu levyn pala jossa on paika sitä sylinterin korvaketta varten niin hitsataan kiinni siihen etuperään ja voihan sen lisäks pultata samoilla pulteilla kuin sen korvakkeenkin.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 20 Tammi 2015, 13:01
Kirjoittaja MtZ525
Kosanilla mielestäni parempi lämmitää,saa paljon laajemmin lämmitettyä.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 21:29
Kirjoittaja Samppa79
Minkälainen tuo hitsattava systeemi on? Kuulostaa hurjalta hitsailla öljyn kyllästämään valuteräkseen ohjauksen osia kiinni. Löytyykö kuvaa toteutuksesta? Tuo minun viritys on edelleen tuollaisena koneessa, toimii erittäin hyvin, mitään ei ole muutettu kuvan ottamisen jälkeen, mitään ei ole ohjauksesta tuon jälkeen hajonnut. Pulttejakaan ei ole asennuksen jälkeen kiristelty, pitäisi ehkä tarkastaa tilanne. Yksi minun belaruksen parhaiten toimivista kohteista.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 11 Touko 2015, 20:28
Kirjoittaja asova
Venäjällä ja Ukrainassa ainakin on valmiita paketteja ohjauksen muuttamisen hydraulisylinterille. Löytyy ratkaisuja 50, 521, 525 jne.. Fermer.rus sivulla löytyy runsaasti kuvia toteutuksista ja paljon muustakin mielenkiintoisista asioista. Itselläni homma on työn alla, osat ovat suurinpiirtein hankittu. On kuitenkin muistettava, että kaikki tälläiset "modifioinnit" on tekijän vastuulla. Suomessa pitää olla lisenssit ja asiantuntijan määräykset prikulleen kunnossa -hyvä näin.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 31 Touko 2015, 14:20
Kirjoittaja asova
Ohjauksen modernisointi pääosin valmis. Traktori on 525 vuosimallia 1983 eli orbitooli hytissä konsolissa rattiakselissa. Ideana käyttää osia, jotka tehdastekoisia ja tarkoitettu ko vehkeeseen, omia sävellyksiä mahdollisimmam vähän. Ainut paikka jossa piti säveltää oli hydraulisylinterin kannakkeelle etusillan alapuolelle hitsattava lätkä muutoin kaikki "tyyppi hyväksyttyä".
Toteemi jäi öljysäiliöksi, työ paineletkut uusittiin orbitroolilta sylinterille saakka 2,5 m letkuilla. Letkujen asentaminen on melkoista ähräämistä, kun tila pieni ja hydeletkut jäykkiä. Miinukset asennuksesta hydraulisylinterin keskitys ei onnistunut, kun etusilta ei suostunut leviämään kuin 4 mm, vaikka tunkilla ja tohulla tuohustin. Tästä seurauksen tuubi vasemmalta 85 mm ja oikealta 115 mm, kun sen pitäisi ollaa 100 mm eipä tuota koeajolla paljon huomannut. Ohjaus ei koeajolla vipottanut, eikä puoltanut eikä ratti puörinyt omia aikojaan. Ojaus oli kevyt ilman tunnottomuutta. Mielestäni ohjaus voimassa ei merkttävää eroa käännettäsessä, vaikka toteutus yhdellä sylinterillä. Lista osista ja hankita paikoista on saatavilla, jos tälläinen puuhastelu jotain kiinnostaa. Huom jokainen tekee omalla vastullaan enkä siis kehota moiseen hommaan ryhtymää. Tämä siksi kun ollaan Suomessa, jossa lähes joka asiaan tarvitaan lisenssi tai osaamiskortti, mutta se on hyvä miin. Hommasta olisi kuvia, mutta tämä sovellutus vain pahoittelee, kun niitä liittelee.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 31 Touko 2015, 15:42
Kirjoittaja pellepeloton
minkäs tehoinen sulla on orpitroli??
ite laitoin liika suri tuottoisen kun halvalla sain?? sitä hyvästä pyörät kääntyylaidasta laitaan ydellä pyöräytyksellä.
avistuksen outo muuten !!! ajaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mutkun halvalla sai 8) 8)

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 31 Touko 2015, 16:35
Kirjoittaja asova
Orbitrooli oli käsissäni, mutta enpä tullut ajatteelkseni oliko siinä tyyppimerrkintää. Orbitrooli on kuitenkin alkuparäinen en vaihtanut sitä, vaihdoin vain ne ohuet hydrauliletkut 3/8 letkuun, kun epäilin että ohjauksesta tulee hidas. Belkku tietäjät osaavat kertoa pumpun ja orbitroolin tyypit ja tuotot.

Re: raskas ohjaus

Lähetetty: 16 Kesä 2015, 21:05
Kirjoittaja hermanni
Miksi 2000-luvun blkuissakin on raskas ratti pyörittää, vaikka edellytykset olisi saada parempikin lopputulos?
Värkkeinä kun on erillinen åumppu orbitrol ja jämerä työsylinteri.
liian pieni orbitrol?