Tractor Pulling 2015/2016
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Tractor Pulling 2015
Juu
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Tarkoittaako alkuperäinen tässä sitä, että moottorin ja rungon on oltava samat yksilöt, mitkä koneeseen aikanaan tehtaalla asennettiin? Jotenkin tuntuisi, että Belaruksen tapauksessa sääntöjä voisi kiertää, kun nämä on niin samankaltaisia 60-luvulta tähän päivään asti. Jos 501:n runkoon saa laittaa D240-moottorin niin miksei siihen saman tien saisi laittaa kuutosta?jallu80 kirjoitti:Juu, alkuperäisellä tekniikalla on ajettava. Turbo ja välijäähy on luvallista asentaa ja pumppua ja suuttimia saa värkätä.
Re: Tractor Pulling 2015
Moo
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Hyvin se vetää.Vilske kirjoitti:https://youtu.be/4ANqQxk8uoI
Re: Tractor Pulling 2015
Ei jarrujen teho vaan onhan ne levyjarrut paljon katuuskottavammatsuonsyrjä kirjoitti: 120 hepan takapyörä tehoon riiitti hyvin omat jarrunsa, kun eivät ole pienimästä päästä
Re: Tractor Pulling 2015
Full pull
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Huo
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Kau
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Videoo kisasta ja tulokset
https://youtu.be/F7cAEGxN_cw?t=5m28s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/F7cAEGxN_cw?t=33m16s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kotinet.com/htilus/pulling/2 ... a_2015.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/F7cAEGxN_cw?t=5m28s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/F7cAEGxN_cw?t=33m16s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kotinet.com/htilus/pulling/2 ... a_2015.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Tractor Pulling 2015
Mukavastihan tuo jo Belkuksi kiskoo. Miten tuon koneen sais ottamaan enemmän kierroksia? Äänestä kuulostais vähän siltä, että kierrokset jää vajaaksi. Muut huutaa lujempaa. Mikä pumppu siinä on nyt?
Re: Tractor Pulling 2015
Kie
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Ottakaa vaan se kuutonen, jos semmmosen saa, siinä vois oikeasti olla virityspotentiaalia. Neloskoneella on aina altavastaajan asemassa kun samaaan painoluokkaan tulee semmosiakin, joilla on litrakaupalla isompi kuutoskone. Joittenkin mielestä tietysti tärkeintä on rehti kilpa, ei voitto, mutta itse ainakin pikemminkin ajattelen että tärkeintä on voitto, rehtiydellä ei ole niin väliä ja kakkossija on häviäjiä varten.
Olkaa varovaisia suutinkärkien kanssa. Suorasuihkutusdieselin palotilasuunnittelu on henkimaailman hommaa ja jos laitatte muut kärjet kuin alkuperäiset, voi olla että moottori on lussu kuin mikä. Laitoin T40:iin nelireikäiset kärjet, joista vielä tutkittiin suutinkulman perusteella että nämähän passaa. Voimaa ei oo yhtään, vaikka miten vääntää syöttöruuvista. Alkuperäisillä kärjillään kiihtyikin niin että oikein painoi selkänojaan kiinni. Nyt ei jaksa kunnolla mennä edes tyhjänä ja peräkärryä 3t kuormalla vetäessä ei tarvi suurinta vaihdetta edes haaveilla. ja silti käy tosi nätisti tyhjäkäyntiä eikä vie paljoa polttoainettakaan. Mikäli polttoainesuihku osuu vähänkään väärään kohtaan suuttimesta ulos tullessaan, ei voimaa tule.
Hollantilaisessa belazeruksessa on jotkut muut männät + putket niin että tilavuutta on 5.5 litraa. Jos saisitte sovitettua tuohon Boschin jakajapumpun 12mm nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä, saattaisi alkaa tapahtua...
Olkaa varovaisia suutinkärkien kanssa. Suorasuihkutusdieselin palotilasuunnittelu on henkimaailman hommaa ja jos laitatte muut kärjet kuin alkuperäiset, voi olla että moottori on lussu kuin mikä. Laitoin T40:iin nelireikäiset kärjet, joista vielä tutkittiin suutinkulman perusteella että nämähän passaa. Voimaa ei oo yhtään, vaikka miten vääntää syöttöruuvista. Alkuperäisillä kärjillään kiihtyikin niin että oikein painoi selkänojaan kiinni. Nyt ei jaksa kunnolla mennä edes tyhjänä ja peräkärryä 3t kuormalla vetäessä ei tarvi suurinta vaihdetta edes haaveilla. ja silti käy tosi nätisti tyhjäkäyntiä eikä vie paljoa polttoainettakaan. Mikäli polttoainesuihku osuu vähänkään väärään kohtaan suuttimesta ulos tullessaan, ei voimaa tule.
Hollantilaisessa belazeruksessa on jotkut muut männät + putket niin että tilavuutta on 5.5 litraa. Jos saisitte sovitettua tuohon Boschin jakajapumpun 12mm nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä, saattaisi alkaa tapahtua...
Re: Tractor Pulling 2015
Jakajapumput on homojen hommia
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Tractor Pulling 2015
Pojat, miettikääpäs nyt vähän. Jos ruiskutus per kerta on 1050 cc, on se grammoina 892. Pyttyyn menee siis liki kilo polttoainetta. Sen polttaminen vaatii 14 kiloa ilmaa. Tarkemmin ottaen 12.4. Ilman tiheys NTP-olotilassa on 1.29kg/m3. Sylinteriin pitäisi siis ahtaa 9.6 kuutiometriä ilmaa, jotta polttoaine saataisiin poltettua. Yhden sylinterin tilavuus belkun moottorissa on 1.18 litraa. Tästä voitte laskea, paljonko pitäisi olla ahtopaineen, että ilma sinne pyttyyn saataisiin.
Sylinteriin suihkutetusta polttoaineesta ei ole mitään iloa, jos se ei pala, päinvastoin. Ylimääräinen polttoaine jäähdyttää palotapahtumaa ja laskee sylinterin maksimipainetta. Maksimipaineen lasku vähentää sylinterin tehollista keskipainetta. Tällöin pienenee vääntömomentti ja samalla laskee sitten teho, kun teho on vääntömomentti kertaa kierrosluku. Sylinteriin pitäisi saada vastaava määrä ilmaa ja se ei kyllä kiinanturboilla onnistu, varsinkin kun tehon kehittämisen suhteen ratkaisevaa on myös turbon hyötysuhde eli kuinka suurella pakopaineella + pakokaasujen lämpötilalla se saa kehitettyä tietyn ahtopaineen. Ahtopaineesta ei ole mitään iloa jos pakopaine kasvaa useampaan baariin ja sitä kautta moottorin kampiakselin voimaa menee hukkaan pakokaasujen poistamiseen sylinteristä. Silloin lisäksi lämmöt nousee ja kone hajoaa.
Isojen elementtien idea on se että tarvittava polttoainemäärä menee sylinteriin nopeasti ja paloaika saadaan lyhyeksi. Mutta siihen vaikuttaa muutkin tekijät kuin ruiskutuksen nopeus ja epäilen, että vakiovermeillään palaminen ois belkun koneessa yhtä nopeaa kuin huippuunsa hiotuissa länsimoottoreissa, joiden palotilat on suunniteltu ricardolla, avl:llä tai muualla maailman johtavissa polttomoottorilaboratorioissa.
Töitä tuossa saa kyllä tehdä mutta onhan tuo aika mielenkiintoinen projekti. Suihkutusmäärän kasvattaminen ei kuitenkaan ole se avain onneen, vaan polttoaine pitää myös saada poltettua ja vieläpä nopeasti. Tutkittu on että moottori kehittää parhaan tehon jos painehuippu osuu kohtaan, jolloin kampiakseli on 17 astetta jykk. Aika joutuin pitää polttaa litra löpöä, että kaikki olis palaneena tuossa vaiheessa.
Mikäli kommentit ärsyttää, muistakaa että tämä kaikki perustuu liki peruskoulufysiikkaan. Yritän auttaa teitä, en nolata.
Sylinteriin suihkutetusta polttoaineesta ei ole mitään iloa, jos se ei pala, päinvastoin. Ylimääräinen polttoaine jäähdyttää palotapahtumaa ja laskee sylinterin maksimipainetta. Maksimipaineen lasku vähentää sylinterin tehollista keskipainetta. Tällöin pienenee vääntömomentti ja samalla laskee sitten teho, kun teho on vääntömomentti kertaa kierrosluku. Sylinteriin pitäisi saada vastaava määrä ilmaa ja se ei kyllä kiinanturboilla onnistu, varsinkin kun tehon kehittämisen suhteen ratkaisevaa on myös turbon hyötysuhde eli kuinka suurella pakopaineella + pakokaasujen lämpötilalla se saa kehitettyä tietyn ahtopaineen. Ahtopaineesta ei ole mitään iloa jos pakopaine kasvaa useampaan baariin ja sitä kautta moottorin kampiakselin voimaa menee hukkaan pakokaasujen poistamiseen sylinteristä. Silloin lisäksi lämmöt nousee ja kone hajoaa.
Isojen elementtien idea on se että tarvittava polttoainemäärä menee sylinteriin nopeasti ja paloaika saadaan lyhyeksi. Mutta siihen vaikuttaa muutkin tekijät kuin ruiskutuksen nopeus ja epäilen, että vakiovermeillään palaminen ois belkun koneessa yhtä nopeaa kuin huippuunsa hiotuissa länsimoottoreissa, joiden palotilat on suunniteltu ricardolla, avl:llä tai muualla maailman johtavissa polttomoottorilaboratorioissa.
Töitä tuossa saa kyllä tehdä mutta onhan tuo aika mielenkiintoinen projekti. Suihkutusmäärän kasvattaminen ei kuitenkaan ole se avain onneen, vaan polttoaine pitää myös saada poltettua ja vieläpä nopeasti. Tutkittu on että moottori kehittää parhaan tehon jos painehuippu osuu kohtaan, jolloin kampiakseli on 17 astetta jykk. Aika joutuin pitää polttaa litra löpöä, että kaikki olis palaneena tuossa vaiheessa.
Mikäli kommentit ärsyttää, muistakaa että tämä kaikki perustuu liki peruskoulufysiikkaan. Yritän auttaa teitä, en nolata.
Re: Tractor Pulling 2015
Jep
Viimeksi muokannut jallu80, 17 Kesä 2017, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulling Team Bolshoi Problem