Isme 140L

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Osaako kukaan antaa vinkkiä, miksi isme murjoo kauhan kallistuksen sylinterit mutkille. Purin tuon laitteen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen ja sen jälkeen ongelma alkoi. Olen verrannut mekanismin samanlaiseen ja pitäs olla oikein kasassa. Kun sylinterit irrottaa tekee molemmat saman liikkeen. (Letkut ei ristissä) Eka kerran ne meni käynnistettäessä, nojasin kättä käyttövipuun ja kas kummaa kun moottori käynnistyi kuului "Klonk" ja molemmat männänvarret mutkalla. Toisen kerran nostin juurta ja vasen sylinteri solmuun, jatkoin ja oli ahdas paikka jouduin nostaan hieman juurta ja "klonk" oikeakin solmussa. :-) Yhteistä molemmille kerroille on, että kauha oli käännetty, miltei "tyhjennys asennon" ääriasentoon. Ei kait hyrdrauliikka voi tuohon vaikuttaa?

t. Tapsa
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Oisko sulla kuitenki ne alaalla olevien laajakulma nivelien sivulevyt väärin päi.. Eli pitäs olla se keskitappi edenpänä kuin ylä ja ala-tappi.
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Ehdin jo purkaa tuon laajakulmanivel stysteemin, kun olin varma että se on väärin kasassa. Mutta kylläpä ne oli oikein kun vertasin sitä toiseen samanlaiseen. Voisko se kauhan kallistus mennä liian "pitkälle, jolloin koko mekanismi lukkiintuu. Siellähän on ne säätöpultit, mutta en ole niihin koskenut. Ajattelin irrottaa ne ylimmat vakaajatangot, jos tuo teoria pitää paikkansa systeeminhän pitäs lukkiintua...
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Ai jniin, kyllähän minä olen miettinyt miten asian sais "emännän piikkiin", uskoakseni on käynyt sekoittamassa osien järjestyksen. :D
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Vai voiko vika olla sittenkin ratin ja penkin välissä. :oops: Jos aisojen ollessa ala-asennossa kauhan kääntösylinterit on ulkona ja alkaa nostamaan juurilla, silloinhan mekanismi yrittää työntää sylintereitä lisää ulos, mutta kun liike on jo tapissa seuraakin "klonks". Sanotaanko tuollaisesta käyttöohjekirjassa mitään?
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
asova

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuntematta tuota Isme 140L, mutta etukuormaimen rakentaneena. Vakaintankot menivät muutaman kerran mutkalle ja ovat vieläkin. Mutta itse asiaan, kauhan liikerata tuntuu "huollon" jälkeen jäänyt liian lyheeksi ja silloin heikompi antaa periksi. Jos sylinterit ovat varmasti saman pituiset liikeratoineen kuin alkuparäiset ja kauhan "kynkät" oikein, pitäsi toimia, jossain näissä ehken vika.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

suonsyrjä kirjoitti:ei kyllä usko siihen riitä että olisi suuniteltu kampe mikä jossain asennossa itseä rikkoisi.., miten see vakainten ja sylinterien yhdistävät levyt, ne oikein?
On niitä itsetuhomekanismeja suunniteltu. Aikanaan erään kotimaisen pullonpalautusautomaatin yksi moduli tuhosi itsensä oikein voimalla. Tietokoneissa on ollut semmosia vikoja että tiettyä muistipaikkaa osoittamalla muisti ylikuumiaa ja kone joko sammuu tai muisti palaa (ferriittirengasmuistien aikana). Ja on noihin omiinkin tuotoksiin kerran tullut yhden käämin savustava itsetuhomekanismi, onneksi saatiin sittemmin asia korjattua...
asova

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja asova »

Sähkö ja elektronikkassa itsetuhomeganismi on olellinen osa bisnestä. Alkuparäisellä hehkulangalla varustettu lamppu palaa edelleenkin. Valmistajat ihan säikähtivät tälläistä ikiliikkujaa. Sopivat kulutttajan parhaaksi "sopivan kestoiän". Joka elektronikka vempeleeseen tule sovittaa sopiva määrä kuivuvia kondensaattoreita ja taas kuluttajan parhaaksi.
asova

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja asova »

Kuvan perusteelle, jos kauhan kyngät kääntää väärinpäin tuhoja tulee ja tietenkin vakaajan kolmiot.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Nappasin pari kuvaa isme 140L vakaajan raudoista ohi mennessäni ja anteeksi että näkyy työn jäljet :)

Kuva

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Puhelimesta E382.jpg
Kiitos Vilske kuvista, sehän ollu ihan selvästi töissä, ettei vaan ihan p:n ajossa. :o Tuossa alemmassa kuvassa nakyy kytkentälevyn alareunassa (hento nuoli) rajoitinkohta. Sylintereiden etummaiset tapit on korvattu harjanvarrella, jos tuosta nostaa yhtään rutina kuuluu. Mutta eikö nuo osat ole samassa asemassa kuin Vilskeen koneessa?

t. Tapsa
Liitteet
Puhelimesta C383.jpg
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
asova

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuli harpilla piirreltyä sylinterin varsien liikeratoja vitutukseen asti. Vakaimet lisäsi homman vaikeusastetta huomattavasti. Joko sylinterit ovat hieman pitemmät kuin "orginaalit" tai nuo vakaimet aiheuttavt pidentyneen liikeradan. Oikeassa etukuormaajassa sylinteri on yleensä sijoitettu aisojen keskellä, jotta saadaan reilukääntö, eikä aisat ole sotkemassa hommaa. Ite, kun teki etukuormaajan, vittuilut ja takuuasiat voi hoitaa peilin edessä (kaks kusipäätä).
asova

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja asova »

Omassa tekeleessä epäilytti juuri tuo kauhan riittävä kääntö, piti yrittää ahnehtia lisää. Rälläkällä ja hitsauspuikolla kokeilen ja jälki sen näköistä. Ei hienoperseille eikä nihilisteille.
Liitteet
kötöstysBel.jpg
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Ihan oikein minun silimään. Quicken kuormaimissa muuten sama homma laskiessa ja nostaessa, päästää vain öljyn jotakin kautta takaisin. Onko tuo 6/2 sähkö jakaja ollu sulla aikaisemminkin kiinni?
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

On tuo 6/2 ollut kiinni aikaisemmin. Ymmärtäsin jos minun omat tekeleet olisi liian pitkät, mutta kun ne tehtaan tekemätkin hajosi. Tai niistä alkuperäisistä minä olen mitat ottanut. Mietin että jos lyhentäs noita sylintereitä, mutta sitten alkaa käydä mullinsilmien päälle kun liikerata rajottuu ennen kuin tuubin liike loppuu. Kerranhan tuosta paukahti myös silmä. :D Noista "omavalmiste projekteista", mulla on viimeaikainen ykkösprojekti ollut sykeharvesteri. Siinä nyt ei onneksi ole kovin paljoa liikeratojen mallaamista, tulee juttuun kun leikkelee pahvista malleja.
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
Vastaa Viestiin