vm.-90 Belarus 526 turbottaminen
Lähetetty: 28 Loka 2017, 17:50
Hellou
Varaston hyllylle on aikanaan ajautunut Holset HX30, kookkaalla 12cm turbiinikotelolla. Pikkuhiljaa on herännyt ajatus vaimon (alas ajetulla) maatilalla olevan 526 Belaruksen turbottamiseksi. Moottorin läpi virtaavan ilman laskelmia verratessa Belarus vie 1700 rpm kierroksilla vain 10% vähemmin ilmaa kuin Cummins 4BT (3,9 litr) kierrokset tapissaan 2300rpm mille tämä ahdin on suunniteltu.
KORJAUS (28.10. klo 19:05) Belaruksen suorasuihkutusmoottorilla taitaakin max kierrokset olla 2200rpm. Näin ollen Belarus osaa syödä ilmaa noin 15% enemmän kuin Cummins 4BT max kierroksilla. Näyttää siltä että Holsetin kompressorin koko on on juuri hyvä Belaruksen tarpeisiin.
Kompressoripuoli on mielestäni kokolailla sopiva Belaruksen tarpeisiin (voi olla että kompurapuoli on ihan pikkuriikkisen liian iso Belarukselle mutta tarpeeksi lähelle sopiva että voidaan kokeilla).
12cm turbiinikotelo vaikuttaa kyllä ehkä liian isolta, mutta kokeilemalla selviää.
Kysymys: Mitäs kaikkea Belaruksen turbottamiseen nyt tarvitaan?
Varmaan syöttöpumppuun uusi kansi jossa olisi ahtopaineen tunnistava säätösysteemi, samaan tyyliin kuin aikanaan volkkareissa Boschin VE -syöttöpumpussa oli.
Minkäs tason ahtopainelukemia Belaruksen tehtaan turbomalleissa on, ja onkos traktoreissa minkäänlaisia ahtoilman jäähdyttimiä?
Ei kai puristussuhdetta tarvitse tiputtaa alaspäin?
-Arto
Varaston hyllylle on aikanaan ajautunut Holset HX30, kookkaalla 12cm turbiinikotelolla. Pikkuhiljaa on herännyt ajatus vaimon (alas ajetulla) maatilalla olevan 526 Belaruksen turbottamiseksi. Moottorin läpi virtaavan ilman laskelmia verratessa Belarus vie 1700 rpm kierroksilla vain 10% vähemmin ilmaa kuin Cummins 4BT (3,9 litr) kierrokset tapissaan 2300rpm mille tämä ahdin on suunniteltu.
KORJAUS (28.10. klo 19:05) Belaruksen suorasuihkutusmoottorilla taitaakin max kierrokset olla 2200rpm. Näin ollen Belarus osaa syödä ilmaa noin 15% enemmän kuin Cummins 4BT max kierroksilla. Näyttää siltä että Holsetin kompressorin koko on on juuri hyvä Belaruksen tarpeisiin.
Kompressoripuoli on mielestäni kokolailla sopiva Belaruksen tarpeisiin (voi olla että kompurapuoli on ihan pikkuriikkisen liian iso Belarukselle mutta tarpeeksi lähelle sopiva että voidaan kokeilla).
12cm turbiinikotelo vaikuttaa kyllä ehkä liian isolta, mutta kokeilemalla selviää.
Kysymys: Mitäs kaikkea Belaruksen turbottamiseen nyt tarvitaan?
Varmaan syöttöpumppuun uusi kansi jossa olisi ahtopaineen tunnistava säätösysteemi, samaan tyyliin kuin aikanaan volkkareissa Boschin VE -syöttöpumpussa oli.
Minkäs tason ahtopainelukemia Belaruksen tehtaan turbomalleissa on, ja onkos traktoreissa minkäänlaisia ahtoilman jäähdyttimiä?
Ei kai puristussuhdetta tarvitse tiputtaa alaspäin?
-Arto