Belaruksen 0hjauksen modernisointi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Röda army »

Joo,820 vm-82 löytyy pihalta. Toteemissa taitaa olla palikat juuri tuohon tasauspyörästön toimintaan sekä nelivedon poiskytkentään kun renkaiden astekulma ylittyy,vai? Eikö se onnistu jos toteemin pohjan akselista tekee vipu-hässäkän tuohon uuteen raidetankoon? Tosin raidetanko kulkee alkuperäistä kauempana joten eikös siinä muutu silloin asteet siihen toteemiin. Meneekö tuo tasauspyörästön lukko pois päältä muuten kuin eturenkaiden astekulman mukaan?
Piru kun tuon itä-ihmeen kanssa on niin pihalla kun oli tottunut valmettiin :roll:
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Lukossa on 3 toimintoa päältä pois, päällä ja pakkolukitus.
Periaatteessa sulla on 3 eri vaihtoehtoa toteuttaa lukon toiminta:
1. Muuttaa se on/off tyyppiseksi, käytät käsin lukon venttiiliä.
2. Tehdä se kuin sanoitkin edellä raidetangosta tangolla jolloin automatiikka pelais.
3. Laittaa ohjauksen letkutus sillai että toteemin mäntä käyttää lukon venttiiliä jolloin lukko pelais kuten ennenkin (825)

http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... tkutus.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... kutus2.jpg
Viimeksi muokannut Vilske, 09 Marras 2009, 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Jones »

Se renkaiden kääntö ei kytke nelivetoa pois vaan ainoastaan lukon ja lukon saa vapautettua myös kojelaudan alaosassa
olevasta kahvasta josta menee vaijeri toteemiin, alin pykälä=pois keski=automaatti eli pois kytkeytyy kun pyörät kääntyy
13astetta ja kun kahvaa vetää käsin= 100% lukko, tämä asento ei pysy pitämättä.
Röda army kirjoitti:Piru kun tuon itä-ihmeen kanssa on niin pihalla kun oli tottunut valmettiin :roll:
Eikä muutako otat kaikki "hienoudet" pois niin on kuin vallu :wink:
Mikä on paikkakuntasi? tuli vaan mieleen ku tuli jokunen päivä sitte vastaan just vm-82 820
mtz-50 501 & 526 HX
Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Röda army »

Mistä se neliveto tunnustelee tuon 13 astetta,toteemi?
Kokkolassa asustelen joten ihan mahdollista että oot nähny mun maataistelu-koneen :D
Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Röda army »

oho,siis neliveto taitaa lähtee jo 6 asteella pois? Hyvä kone kaikenkaikkiaan kunhan sais nuo pienet säädöt kohdilleen :)
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Röda army kirjoitti:oho,siis neliveto taitaa lähtee jo 6 asteella pois? Hyvä kone kaikenkaikkiaan kunhan sais nuo pienet säädöt kohdilleen :)
Siis vanhemmissa malleissa etupyörät käännettynä 8 astetta ja uudemmissa 13 astetta automatiikka laukaisee lukon auki.
Esim. kyntäessä voit lukon käytön unohtaa kokonaan, täytyy vaan muistaa kytkeä se toimintaan sinne pellolle mennessä ja pois sieltä lähtiessä :)
Nelivedo kytkeytyy automaattisesti automaattiasennossa jos takapyörien luisto ylittää 6%.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

Jatketaanpa tätä vanhaa ketjua, ettei ns homma lähde lapasesta. :D
Onko kukaan muuttanut 5-kymppisen "tehostettua" ohjausta hydrostaattiseksi, ts orbitrooli-sylinteri? Harkinnassa "nykyaikaistaa" ohjausta kevään/kesän aikana, tehostin vetelee viimeisiään ja "toteemilta" lähtevä kynkkä tjsp heiluu ku hullun m*lkku mielipuolen p*rseessä... :roll: Onkohan siinä sattunut insinöörille suunnitteluvirhe, päästäkseni kunnolla "käsiksi" toteemin alapään mutteriin, on otettava etuakseli irti. :shock:
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Siihen orbitroolin asennukseen en osaa sanoa.
Sen toteemin saat aikas helposti irti ylöspäin, itse irroitin omasta kun sen kääntövarren boorit oli kuluneet ja on varmasti helpompi kuin etuakselin irroitus.
Edit: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... t%C3%B6var*
Belarus MTZ 52 -69
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Muistaakseni er3004:llä oli 521:ssä orbitrolventtiili?

Ohjaushan on kehittynyt Belaruksissa siten, että 505:ssä ja 525:ssä toteemin omaa sylinteriä ohjataan orbitrolventtiilillä. Myöhemmin tuli ulkopuolinen ohjaussylinteri etuakseliin. Näitä päivityssarjoja oli aikanaan erikseen myynnissä.

Kerhon tuotevalikoimaan ohjauksen päivityspaketti, jossa olisi sylinteri ja korvakkeet että sen saa etuakseliin kiinni?
Minski traktor paras traktor!
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

Tarkoituksena on heittää sitä kuuluisaa vesilintua koko toteemilla, samalla jos/kun uusii koko hydrauliikkajärjestelmän. Esim Farmilaitteelta orbitrooli, ohjauksen sylinteri(t), hydr.pumppu, hydr.öljysäiliö, yms.
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kyllä "toteemi" ohjaus on aivan kohtuullinen käytössä, jos verrataan muita saman aikakauden rattoreiden ohjauksia. Täytyy vain olla paikat kunnossa ja auraus kohillaan. Tietenkin ohjauksen voi muutaa täysin obirooli ohjaukseksi ilman "toteemia". Otetaan vain öljy hydrauliikka säiliöstä, rakentaa ohjaussylinterin kiinnikeet, muutetaan raidetangot sekä laittaa rattiakselille sen orbiroolin. Olihan "toteemi" ohjaus muutettu orbiroolille jo 501 ja 521 sarjan viimeissä vuosi malleissa ( 1975 -).

Esimerkiksi 505, 525,805 ja 825 sarjassa "toteemin" kuoret ovat vain öljysäiliönä ja kääntövarsi raidetankojen yhdistäjänä.


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

ukki kirjoitti:
Esimerkiksi 505, 525,805 ja 825 sarjassa "toteemin" kuoret ovat vain öljysäiliönä ja kääntövarsi raidetankojen yhdistäjänä.

t. ukki
Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vilske kirjoitti:Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Varmaan vanhemmissa MTZ 80-82 malleissakin sama toiminto ja onkin :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ 80
Viestit: 20
Liittynyt: 09 Helmi 2010, 18:53
Paikkakunta: Liperi

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja MTZ 80 »

Vilske kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Varmaan vanhemmissa MTZ 80-82 malleissakin sama toiminto ja onkin :)
Ainakin omassa vuosmallin 79 MTZ 80 tasauspyörästön lukko toimii totemin kautta.
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

MTZ 80 kirjoitti:
Vilske kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Varmaan vanhemmissa MTZ 80-82 malleissakin sama toiminto ja onkin :)
Ainakin omassa vuosmallin 79 MTZ 80 tasauspyörästön lukko toimii totemin kautta.
"Vanhuksessa" ei ole automaattista tasauspyörästön lukkoa :twisted: vaikka sekään ei olisi luultavasti mahdotonta "viritellä" siihen... :roll: :lol:
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
Vastaa Viestiin