Sivu 2/5

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 08 Marras 2009, 19:52
Kirjoittaja Röda army
Joo,820 vm-82 löytyy pihalta. Toteemissa taitaa olla palikat juuri tuohon tasauspyörästön toimintaan sekä nelivedon poiskytkentään kun renkaiden astekulma ylittyy,vai? Eikö se onnistu jos toteemin pohjan akselista tekee vipu-hässäkän tuohon uuteen raidetankoon? Tosin raidetanko kulkee alkuperäistä kauempana joten eikös siinä muutu silloin asteet siihen toteemiin. Meneekö tuo tasauspyörästön lukko pois päältä muuten kuin eturenkaiden astekulman mukaan?
Piru kun tuon itä-ihmeen kanssa on niin pihalla kun oli tottunut valmettiin :roll:

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 08 Marras 2009, 22:23
Kirjoittaja Vilske
Lukossa on 3 toimintoa päältä pois, päällä ja pakkolukitus.
Periaatteessa sulla on 3 eri vaihtoehtoa toteuttaa lukon toiminta:
1. Muuttaa se on/off tyyppiseksi, käytät käsin lukon venttiiliä.
2. Tehdä se kuin sanoitkin edellä raidetangosta tangolla jolloin automatiikka pelais.
3. Laittaa ohjauksen letkutus sillai että toteemin mäntä käyttää lukon venttiiliä jolloin lukko pelais kuten ennenkin (825)

http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... tkutus.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... kutus2.jpg

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 08 Marras 2009, 22:46
Kirjoittaja Jones
Se renkaiden kääntö ei kytke nelivetoa pois vaan ainoastaan lukon ja lukon saa vapautettua myös kojelaudan alaosassa
olevasta kahvasta josta menee vaijeri toteemiin, alin pykälä=pois keski=automaatti eli pois kytkeytyy kun pyörät kääntyy
13astetta ja kun kahvaa vetää käsin= 100% lukko, tämä asento ei pysy pitämättä.
Röda army kirjoitti:Piru kun tuon itä-ihmeen kanssa on niin pihalla kun oli tottunut valmettiin :roll:
Eikä muutako otat kaikki "hienoudet" pois niin on kuin vallu :wink:
Mikä on paikkakuntasi? tuli vaan mieleen ku tuli jokunen päivä sitte vastaan just vm-82 820

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 09 Marras 2009, 10:58
Kirjoittaja Röda army
Mistä se neliveto tunnustelee tuon 13 astetta,toteemi?
Kokkolassa asustelen joten ihan mahdollista että oot nähny mun maataistelu-koneen :D

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 09 Marras 2009, 11:19
Kirjoittaja Röda army
oho,siis neliveto taitaa lähtee jo 6 asteella pois? Hyvä kone kaikenkaikkiaan kunhan sais nuo pienet säädöt kohdilleen :)

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 09 Marras 2009, 12:11
Kirjoittaja Vilske
Röda army kirjoitti:oho,siis neliveto taitaa lähtee jo 6 asteella pois? Hyvä kone kaikenkaikkiaan kunhan sais nuo pienet säädöt kohdilleen :)
Siis vanhemmissa malleissa etupyörät käännettynä 8 astetta ja uudemmissa 13 astetta automatiikka laukaisee lukon auki.
Esim. kyntäessä voit lukon käytön unohtaa kokonaan, täytyy vaan muistaa kytkeä se toimintaan sinne pellolle mennessä ja pois sieltä lähtiessä :)
Nelivedo kytkeytyy automaattisesti automaattiasennossa jos takapyörien luisto ylittää 6%.

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 24 Helmi 2010, 09:09
Kirjoittaja rahti4193
Jatketaanpa tätä vanhaa ketjua, ettei ns homma lähde lapasesta. :D
Onko kukaan muuttanut 5-kymppisen "tehostettua" ohjausta hydrostaattiseksi, ts orbitrooli-sylinteri? Harkinnassa "nykyaikaistaa" ohjausta kevään/kesän aikana, tehostin vetelee viimeisiään ja "toteemilta" lähtevä kynkkä tjsp heiluu ku hullun m*lkku mielipuolen p*rseessä... :roll: Onkohan siinä sattunut insinöörille suunnitteluvirhe, päästäkseni kunnolla "käsiksi" toteemin alapään mutteriin, on otettava etuakseli irti. :shock:

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 24 Helmi 2010, 09:48
Kirjoittaja tapsa 86
Siihen orbitroolin asennukseen en osaa sanoa.
Sen toteemin saat aikas helposti irti ylöspäin, itse irroitin omasta kun sen kääntövarren boorit oli kuluneet ja on varmasti helpompi kuin etuakselin irroitus.
Edit: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... t%C3%B6var*

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 24 Helmi 2010, 13:11
Kirjoittaja Torsti
Muistaakseni er3004:llä oli 521:ssä orbitrolventtiili?

Ohjaushan on kehittynyt Belaruksissa siten, että 505:ssä ja 525:ssä toteemin omaa sylinteriä ohjataan orbitrolventtiilillä. Myöhemmin tuli ulkopuolinen ohjaussylinteri etuakseliin. Näitä päivityssarjoja oli aikanaan erikseen myynnissä.

Kerhon tuotevalikoimaan ohjauksen päivityspaketti, jossa olisi sylinteri ja korvakkeet että sen saa etuakseliin kiinni?

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 24 Helmi 2010, 14:23
Kirjoittaja rahti4193
Tarkoituksena on heittää sitä kuuluisaa vesilintua koko toteemilla, samalla jos/kun uusii koko hydrauliikkajärjestelmän. Esim Farmilaitteelta orbitrooli, ohjauksen sylinteri(t), hydr.pumppu, hydr.öljysäiliö, yms.

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 24 Helmi 2010, 20:42
Kirjoittaja ukki
Kyllä "toteemi" ohjaus on aivan kohtuullinen käytössä, jos verrataan muita saman aikakauden rattoreiden ohjauksia. Täytyy vain olla paikat kunnossa ja auraus kohillaan. Tietenkin ohjauksen voi muutaa täysin obirooli ohjaukseksi ilman "toteemia". Otetaan vain öljy hydrauliikka säiliöstä, rakentaa ohjaussylinterin kiinnikeet, muutetaan raidetangot sekä laittaa rattiakselille sen orbiroolin. Olihan "toteemi" ohjaus muutettu orbiroolille jo 501 ja 521 sarjan viimeissä vuosi malleissa ( 1975 -).

Esimerkiksi 505, 525,805 ja 825 sarjassa "toteemin" kuoret ovat vain öljysäiliönä ja kääntövarsi raidetankojen yhdistäjänä.


t. ukki

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 07:58
Kirjoittaja Vilske
ukki kirjoitti:
Esimerkiksi 505, 525,805 ja 825 sarjassa "toteemin" kuoret ovat vain öljysäiliönä ja kääntövarsi raidetankojen yhdistäjänä.

t. ukki
Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 16:13
Kirjoittaja Vilske
Vilske kirjoitti:Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Varmaan vanhemmissa MTZ 80-82 malleissakin sama toiminto ja onkin :)

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 17:03
Kirjoittaja MTZ 80
Vilske kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Varmaan vanhemmissa MTZ 80-82 malleissakin sama toiminto ja onkin :)
Ainakin omassa vuosmallin 79 MTZ 80 tasauspyörästön lukko toimii totemin kautta.

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 18:10
Kirjoittaja rahti4193
MTZ 80 kirjoitti:
Vilske kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Lisänä tuohon että 805-825 sekä uudemmissa 526-826 malleissa toteemi ohjaa myös automaattista tasauspyörästönlukkoa etupyörien kääntökulman perusteella eli lukon ollessa kytkettynä lukko aukeaa automaattiasennossa etupyörien kääntökulman ylittäessä 13 astetta kytkeytyen uudelleen käännettäessä pyörät suoraan :wink:
Varmaan vanhemmissa MTZ 80-82 malleissakin sama toiminto ja onkin :)
Ainakin omassa vuosmallin 79 MTZ 80 tasauspyörästön lukko toimii totemin kautta.
"Vanhuksessa" ei ole automaattista tasauspyörästön lukkoa :twisted: vaikka sekään ei olisi luultavasti mahdotonta "viritellä" siihen... :roll: :lol: