Jarrut toimii loistavasti ! Kiitos Teille erinomaisista ohjeista. Mutta kun yks paikka tuli "kuntoon" niin toinen odottaa.
Jarruremontti olisi hoitunut ilman konttaamista jos takapyörät olisi olleet irrallaan? Näinhän minua toki opastitte. Tuijotin hetken takapyörän navan muutterikokoelmaa, lievää epävarmuutta tuntien jätin pyörät paikalleen. Jos oikein ymmärsin näkemääni, niin taka-akselin raideväli on säädettävissä? Vastaisen varalle kysyn: onko joku teistä "belarustietäjistä" perehtynyt tuohon tapyörien kiinnitykseen&raideleveyden "säätömutteristoon" ? Siis: Miten 521 taka-akselin raideväli säädetään? Kuva ois kiva
säädettävä raideväli
Valvoja: pelarusmaisteri
tuossapa ois pari kuvaa aiheesta
eli ylemmässä kuvassa peltikannen 1 alla on säätöruuvi 4, jota voi pyörittää kiintoavaimella ja navan pitäisi liikkua akselilla. Käytännössä kuitenkin jos alkaa tuota napaa siirteleen eri paikkaan, niin kannattaa ottaa se kokonaan irti, että saa putsattua ruosteet ja maalit mahollisimman tarkkaan pois, ne kun elää siellä välissä, niin napa ei ehkä pysy liikkumattomasti akselillaan. Ja sitten kun napa on ollu auki, pitää niitä kiinnityspultteja jälkikiristää niin moneen kertaan ajojen välissä, että voi olla varma, että ne alkaa pysymään tiukalla.
eli ylemmässä kuvassa peltikannen 1 alla on säätöruuvi 4, jota voi pyörittää kiintoavaimella ja navan pitäisi liikkua akselilla. Käytännössä kuitenkin jos alkaa tuota napaa siirteleen eri paikkaan, niin kannattaa ottaa se kokonaan irti, että saa putsattua ruosteet ja maalit mahollisimman tarkkaan pois, ne kun elää siellä välissä, niin napa ei ehkä pysy liikkumattomasti akselillaan. Ja sitten kun napa on ollu auki, pitää niitä kiinnityspultteja jälkikiristää niin moneen kertaan ajojen välissä, että voi olla varma, että ne alkaa pysymään tiukalla.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
säädettävä raideväli
Kiitos taas nopeasta palautteesta ja erityisesti hyvistä kuvista!
Täytyy olla järeät työvälineet irroitukseen. Tein T-vääntiön jolla pultit aukenevat. Pituutta on 1,5 m, täällä kun vääntää yksin tai kahdestaan on pultit saatu aina auki, jos niitä ei ole menty hitsaamaan, kuten muutaman kerran olen saanut huomata.
Joskus on tarjottava myös lämpöä lisäksi.
Pultien- ja kiinnitys puoliskon (osa nro 5) kierteet olen puhdistanut tapilla ja pakalla. Kartio ja jousi rikkojen kunto kannattaa tarkistaa aina.
Kierteen rasvaus. Kiristys ristiin ja tasainen. Pyörä kannattaa aina poistaa jos kiristää napaa. Kiristys on tehtävä, kun alkaa kuulua "napsuntaa", kun ajetaa edestakaisin.
Jos pultti on katkennut reikään, saa sen parhaiten pois, kun poraa
keskelle 16mm reijän hitsaa siihen M16 pultin, lämmitys ja paineilma vasaralla tai avaimella pyörittää tyngän pois. Paine kierteeseen on silloin pienenpi.
t. ukki
Joskus on tarjottava myös lämpöä lisäksi.
Pultien- ja kiinnitys puoliskon (osa nro 5) kierteet olen puhdistanut tapilla ja pakalla. Kartio ja jousi rikkojen kunto kannattaa tarkistaa aina.
Kierteen rasvaus. Kiristys ristiin ja tasainen. Pyörä kannattaa aina poistaa jos kiristää napaa. Kiristys on tehtävä, kun alkaa kuulua "napsuntaa", kun ajetaa edestakaisin.
Jos pultti on katkennut reikään, saa sen parhaiten pois, kun poraa
keskelle 16mm reijän hitsaa siihen M16 pultin, lämmitys ja paineilma vasaralla tai avaimella pyörittää tyngän pois. Paine kierteeseen on silloin pienenpi.
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966