525 hydraulipumppu

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Aulin
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Marras 2012, 20:42

525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Aulin »

Hei,

Meinasin investoida 525 belkkuun uuden hydepumpun, kun koskaan ei mielestäni ole olleet paineet kunnolliset vaikka on suodattimet pesty, nesteet vaihdettu, vapaakiertoventtiili putsattu ja korjattu(moneen kertaan). Tuntuu voima hiipuvan vielä lisää kun öljyt lämpee ja tämän takia nyt lopullisesti aloin pumppu epäilemään.

Nyt kysymys kuuluu mikä pumppu tai korjaussarja sinne kuuluu hankkia. Vanhan pumpun päässä merkintä НШ 32 ja perässä vähän "Y" kirjaimen näköinen merkki. Eli onkos tämä nyt suomalaisittan sitten NSH32? PMkaubamajasta koitin vaihtoehtoja katsella, mutta en ole ihan varma mikä olisi oikea vaihtoehto.

Onko tuollaiset olleen yleensä korjausarjoilla kunnostettavissa vai onko pesät menneet jo siihen kuntoon ettei enää onnistu? Entä paljonko 525:sen kuuluisi ehjänä tehdä paineita? Vanha Vilske1000 kuoramaaja käytössä ja laiska se on aina ollut nostamaan. Tuottoa on kyllä riittänyt, mutta ei voimaa.
ratikkakuski
Viestit: 47
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: 525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Viisaammat osaavat varmaan vastata paremmin, mutta aloitan silti. Onko pumpun tuottamaa painetta mitattu?

Painemittari pikaliittimeen kiinni ja lukema, mieluiten kylmillä hydrauli öljyillä ja sitten lämpimillä öljyilmä, niin näkee lämmön vaikutuksen.

Hydraulipumpun painetta voi säätää (sinetöity rautalangalla ja plommilla. Takuu loppu jos murrettu :x :lol:) ruuvia kääntämällä voi siis lisätä painetta. Jossain tämän foorumin langassa EI suositeltu enempää painetta kuin 155 bar. Säätö omalla vastuulla siis. Haljennut pumppu voi olla lopputuloksena.
asova
Viestit: 162
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja asova »

Terve,
Aika hiljaista täällä on edelleen...
Pumppu ei taida MV tavaratalossa kovin kallis olla. Korjauskäsis sanoo, että 500 ja 800 sarjassa pumppu on aina oikean kätinen.
PS. Toimiihan tämä maajuhaniventtiili/pääkäyttölaite oikein tuon nolla kohdan osalta. Minulla se lukko laite sotki sen toiminnan totaalisesti, jostakin syystä. Toivottavasti sinulla on kunnon moottorilla (suorasuihkulla) oleva 525:n. Minulla on paskalla D60 etukammiokoneella eli terveisiä perseestä.

Etukuormainen rakensin omasta päästä käsin. Mielestäni toimii kohtuullisen nopeasti ja tarkasti. Enpä ole nostanut kuin noin ehken 600 kg kuormia. Minulla oli alunperin ne 8,3 jotain eturenkaat, jotka eivät kestäneet. Vaihdoin ka renkaat 22,5 tuumaiset, jotka ovat minun mielestä paremmat. Kevyet käännellä ja kestävät paremmin. Etusilta on tosi heivöreisen oloinen elikkä tarkkana saa olla. Etukuormaajassa on "alueaura" lumihommissa. Vaikka aura ei ole kuin 2,2 m leveä, niin traktori tuntuu aika heivöreiseltä kunnon lumella.
Sumi-
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 06:56

Re: 525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Sumi- »

asova kirjoitti: 01 Marras 2023, 19:49 Toivottavasti sinulla on kunnon moottorilla (suorasuihkulla) oleva 525:n. Minulla on paskalla D60 etukammiokoneella eli terveisiä perseestä.
Mikä siitä D60 niin paskan tekee? Itselläki se ja tyytyväinen olen siihen.
Aulin
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Marras 2012, 20:42

Re: 525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Aulin »

D60 koneella on omani ja ei se huono ole ainakaan nyt kunnostuksen jälkeen. Hehkut olen vaihtanut myös Fiat Ducaton 12V pikahehkuihin niin johan alkoi lähtemään käymään. Se onkin ehkä yksi parhaista etukammiokoneen eduista. Ei ole vielä sellaista pakkasta etelä-suomessa ollut etteikö belkku olisi käymään lähtenyt.

Tilailin muitakin osia PMkaubamajasta ja otin parikin erilaista hydepumpun korjaussarjaa kokeeksi. Katsotaan jos talven aikana tai viimeistään keväällä ottaisi pumpun pöydälle tutkimuksia varten. Kaubamajan valikoimasta en varmasti samanlaista korvaavaa pumppua ei löytänyt ainakaan ensimmäiselle etsinnällä.

Enkä tuota etuakselia nyt ihan rimpulana pitäisi. Aikamoista rallia kuormaajan kanssa on sille vuosien saatossa annettu eikä mitään väsymisen merkkejä näy. Tosin raideleveyden säädön on entinen omistaja hitsannut aika tukevasti kiinni. Onkohan tämä tehty vain vahvistus mielessä vai kesties korjattu jo tullut murtuma...
rommari
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 10:51
Paikkakunta: mikkeli

Re: 525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja rommari »

pitää sen verran kysyä et miten sait nuo dukaton hehkut käymään? Itse tapellu hehkujen kanssa urakalla
525 lasarus
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Loka 2020, 01:27

Re: 525 hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja 525 lasarus »

hehkutulppien muutos helppo,voi käyttää vanhojen 1,4v runkoja. voin laittaa kuvan wtsap viestinä 0400293035
Vastaa Viestiin