jarrut
Valvoja: pelarusmaisteri
Tehtaan insinööriltä kysyin että millaiset mahdollisuudet on asentaa 3-sarjan märät levyjarrut uudenpiin 800-900 sarjan belkkuihin, sanoi sen kyllä olevan mahdollista.
Oli Norjan maahantuojalla asentanut kyseisiä jarruja kuivien tilalle, kuulemma osaavalle miehelle päivän työ mutta samaan hengenvetoon totesi että vaihda samantien uudenpaan 3-sarjan malliin niin pääset helpommalla
Osat on kuulemma hintavat?
Noiden kuivien levyjarrujen tilalle voisi aatella Deutz-Fahrin eräiden mallien mukaiset (esim. 6.05) avolevyllisiä levyjarruja jarrusatulalla.
Tasauspyörästön lukkon käyttö pitäisi toteuttaa jollain muulla tavalla kuten pienellä hydraulisylinterillä jonka käyttö olisi samalla ohjaustehostimen paluupaineella jota alkuperäinen kalvokytkentä käyttää.
Vanhempiin belkkuihin noi satulalliset levyjarrut on huomattavasti helpommat rakentaa (ilman hydraulista tasauspyörästön kytkentää).
Oli Norjan maahantuojalla asentanut kyseisiä jarruja kuivien tilalle, kuulemma osaavalle miehelle päivän työ mutta samaan hengenvetoon totesi että vaihda samantien uudenpaan 3-sarjan malliin niin pääset helpommalla
Osat on kuulemma hintavat?
Noiden kuivien levyjarrujen tilalle voisi aatella Deutz-Fahrin eräiden mallien mukaiset (esim. 6.05) avolevyllisiä levyjarruja jarrusatulalla.
Tasauspyörästön lukkon käyttö pitäisi toteuttaa jollain muulla tavalla kuten pienellä hydraulisylinterillä jonka käyttö olisi samalla ohjaustehostimen paluupaineella jota alkuperäinen kalvokytkentä käyttää.
Vanhempiin belkkuihin noi satulalliset levyjarrut on huomattavasti helpommat rakentaa (ilman hydraulista tasauspyörästön kytkentää).
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Olen nähnyt 505;sessa hydraulikäyttöset jarrut.
Oli otettu kaks pääsylinteriä jostain autosta,sovitettu hyttiin,oli jarrupolkimet riippumallia,tosin liian korkealla.Jarrusylinterit sitten rummunpäällä työnsi alkuperäistä jarrutankoa.Systeemi varsin nerokas,tosin ei oltu esteettistä ja ergonomista asiaa paljoo ajateltu,mutta protona hieno.
Jarrut siinä alkuperäiset,käyttö vaan jarrunesteellä.Luulis jarrutehon parantuvan ja poljinvoiman pienentyvän.
Oli otettu kaks pääsylinteriä jostain autosta,sovitettu hyttiin,oli jarrupolkimet riippumallia,tosin liian korkealla.Jarrusylinterit sitten rummunpäällä työnsi alkuperäistä jarrutankoa.Systeemi varsin nerokas,tosin ei oltu esteettistä ja ergonomista asiaa paljoo ajateltu,mutta protona hieno.
Jarrut siinä alkuperäiset,käyttö vaan jarrunesteellä.Luulis jarrutehon parantuvan ja poljinvoiman pienentyvän.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Kyllä, sittenhän se on jo puoliksi tehty.
Lähinnä ongelmahan on alkuperäisten kuivien jarrujen pöly joka takerruttaa paisuntakuulat ja varsinkin kostealla säällä jopa hirttää mutta tuon ominaisuuden kanssa on vuosikymmenten aikana vähän niinkun oppinut elämään
Lähinnä ongelmahan on alkuperäisten kuivien jarrujen pöly joka takerruttaa paisuntakuulat ja varsinkin kostealla säällä jopa hirttää mutta tuon ominaisuuden kanssa on vuosikymmenten aikana vähän niinkun oppinut elämään
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jarrut
Vuodesta -84 asti olen Belaruksilla maastoissa seikkaillut. Mäkisissä oloissa alkuperäiset jarrut eivät kovin kestä ja huoltotyötä on jatkuvasti.
Olen ajellut hetken 952.3:lla ja kyllä uudet märätjarrut ovat aivan oma lukunsa.
Ajo tuntuu suorastaan turvallisemmalta, käyttömukavuus parani myös paljon.
952.3n perä lie aivan sama kuin aiemminkin, joten jarrujen päivittäminen olisi ruuvailua ja sitä pientä suurempaa lisähommaa, mitä kehitelmien loppuun saakka tekeminen vaatii.
Olen ajellut hetken 952.3:lla ja kyllä uudet märätjarrut ovat aivan oma lukunsa.
Ajo tuntuu suorastaan turvallisemmalta, käyttömukavuus parani myös paljon.
952.3n perä lie aivan sama kuin aiemminkin, joten jarrujen päivittäminen olisi ruuvailua ja sitä pientä suurempaa lisähommaa, mitä kehitelmien loppuun saakka tekeminen vaatii.
Viputoimisia satuloita löytyy takasatuloista, tosin tarkoitettu seisonta jarruiksi joten kestääkö tuossa sovelluksessa.
Eikös samalla vaivalla laita jo neste jarrutkin? Pitää polkimet alkuperäisinä ja pääsylkyt lattian alle jne. Olisi varaa valita satuloista ja saisi varmasti paremmat kuin mekaanisista rakennelmista.
Eikös samalla vaivalla laita jo neste jarrutkin? Pitää polkimet alkuperäisinä ja pääsylkyt lattian alle jne. Olisi varaa valita satuloista ja saisi varmasti paremmat kuin mekaanisista rakennelmista.
Belarus MTZ 52 -69
Juu voi ne neste käyttösenäkin toteuttaa jos joku ne ilmaa.Tulee pää sylinterit satuloihin nähden melko samalle korkeudelle jollei alemmas.
Noi taka satulat ei oikein toimi kun säätö tapahtuu yleensä hydrauli puolella,vipu vaan työntää mäntää ulos ja palauttaa samaan kohtaan.
Noi taka satulat ei oikein toimi kun säätö tapahtuu yleensä hydrauli puolella,vipu vaan työntää mäntää ulos ja palauttaa samaan kohtaan.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Voihan olla että noista ilmat tulee herkästi pois,auto käytössä vaan tullut ongelmia jos pääsylinteri kovin alhaalla.Nimittäin on pumpattu ja puhalleltu ja taas poljettu
On mullakin heti jäähdytetyt 13" levyt ja satulat rakennus sarjaksi jos vaan rohkenen niitä alkaa väsäämään
On mullakin heti jäähdytetyt 13" levyt ja satulat rakennus sarjaksi jos vaan rohkenen niitä alkaa väsäämään
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Etukartaanissa oleva levyjarru mikä on mun carraarossa kyllä hyvä.
takajarrut pääsee paljon helpomalla.Sellaisen vois värkätä muihinkin malleihin,toimisi pelkkänä etuakselin jarruna maantiellä takavedolla,missä ei sähköstä nelivetokytkentää.
takajarrut pääsee paljon helpomalla.Sellaisen vois värkätä muihinkin malleihin,toimisi pelkkänä etuakselin jarruna maantiellä takavedolla,missä ei sähköstä nelivetokytkentää.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
saisko hasse tosta kardaani jarrusta tarkkaa kuvaa mistä näkis miten jarrusylinteri tuettu..levyn laitos ei pitäis mitään ongelmaa tulla mut sylinterin kiinnitys ja apusylinteri polkimien alle..ja saada toimimaan oikein..mietiskelly sellaista saranoitua t kappaletta polkimien alle..kääntöjarrulla t kappale antais saranasta periksi ja kardaani ei jarruttais..maantiellä ois makia ajella ku sais eteenki jarrut..tarkoitus laitaa uudempi belarus mut samaa systeemii vois sit hyödyntää 952.3yms muissa missä märät jarrut muttei sähköistä nelivedon kytkentääHasse kirjoitti:Etukartaanissa oleva levyjarru mikä on mun carraarossa kyllä hyvä.
takajarrut pääsee paljon helpomalla.Sellaisen vois värkätä muihinkin malleihin,toimisi pelkkänä etuakselin jarruna maantiellä takavedolla,missä ei sähköstä nelivetokytkentää.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
Ei kuitenkaan Hassella ole tainnut olla ongelmia sen jarrun suhteen?
Siinä nelivedon kardaanissa on kyllä mahottomasti kierroksia, eli siinä mielessä siihen ei pitäisi niin suurta momenttia tulla. Mutta tosiaan se tilanne, että lähes kaikki hidastuvuus tehtäisiin sitten tuon etuakselin kautta (neliveto pois kytkettynä) niin osaahan siinä kohdistua melkosia voimia pelkästään etuakselin voimansiirtoon.
Siinä nelivedon kardaanissa on kyllä mahottomasti kierroksia, eli siinä mielessä siihen ei pitäisi niin suurta momenttia tulla. Mutta tosiaan se tilanne, että lähes kaikki hidastuvuus tehtäisiin sitten tuon etuakselin kautta (neliveto pois kytkettynä) niin osaahan siinä kohdistua melkosia voimia pelkästään etuakselin voimansiirtoon.
Minski traktor paras traktor!
Kyllä naurattaa Vapenzin kartaanijarrujuttu.
Ei ole mitään tekemistä vanhojen kuorma-auto systeemin kanssa.
Moderneissa traktoreissa lyö neliveto päälle jarruttaessa,esm Carraaro Belkussa ja mun NH:ssa.Kun polkaset kunnolla jarrua menee myös etupyärät lukkoon.Sen aiheuttama rasitus on minimaalinen ja kartaanijarru nimenomaan säästää takapäänrattaita,ainoastaan etupään rattaat rasittuu.Jarrujen teho on vain muutaman hevosvoiman luokkaa,rattaat on mitotettu koko moottorinteholle kun voima välittyy pyörille kovassa vedossa.
Tai meinaatko tosissaan että levyjarruista tulee yli 100hp ja noin 4-500 nm vääntö?
Carraarossa on BMW jarrusatula,vissiin 5-sarjasta,levystä en tiedä.
Kuvia on http://kuvablogi.com/nayta/787748/
Se että heitin tän idean myös vanhempiin koneisiin missä ei sähköistä nelivetoa johtuu siitä että mun mielestä ei ainakaan huonommaksi tule.
Empähän ole kuullut että joku ois saanut etupään rikki jarruttaessa,tämä ominaisuus on ollut jo monessa merkissä 80-90 luvusta asti.
Ei ole mitään tekemistä vanhojen kuorma-auto systeemin kanssa.
Moderneissa traktoreissa lyö neliveto päälle jarruttaessa,esm Carraaro Belkussa ja mun NH:ssa.Kun polkaset kunnolla jarrua menee myös etupyärät lukkoon.Sen aiheuttama rasitus on minimaalinen ja kartaanijarru nimenomaan säästää takapäänrattaita,ainoastaan etupään rattaat rasittuu.Jarrujen teho on vain muutaman hevosvoiman luokkaa,rattaat on mitotettu koko moottorinteholle kun voima välittyy pyörille kovassa vedossa.
Tai meinaatko tosissaan että levyjarruista tulee yli 100hp ja noin 4-500 nm vääntö?
Carraarossa on BMW jarrusatula,vissiin 5-sarjasta,levystä en tiedä.
Kuvia on http://kuvablogi.com/nayta/787748/
Se että heitin tän idean myös vanhempiin koneisiin missä ei sähköistä nelivetoa johtuu siitä että mun mielestä ei ainakaan huonommaksi tule.
Empähän ole kuullut että joku ois saanut etupään rikki jarruttaessa,tämä ominaisuus on ollut jo monessa merkissä 80-90 luvusta asti.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80