belarus 405 ei käynnisty
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Syys 2007, 23:03
belarus 405 ei käynnisty
Missä vika kun ei käynnisty. Polttoainetta on ja sitä tulee suuttimille.
Pakoputkesta tulee silloin tällöin pieni henkäys, mutta ei vaan käynnisty.
On ko. mallissa joku sammutin vipu päällä tms.
Tarviiko ko. mallissa painaa kytkin pohjaan kun käynnistää (sammutin)
On yritetty ilmata mutta ei auta.
Malli Belarus 405 vm 82
Pakoputkesta tulee silloin tällöin pieni henkäys, mutta ei vaan käynnisty.
On ko. mallissa joku sammutin vipu päällä tms.
Tarviiko ko. mallissa painaa kytkin pohjaan kun käynnistää (sammutin)
On yritetty ilmata mutta ei auta.
Malli Belarus 405 vm 82
Kyllä siitä puolipuristin löytyy; kojelaudan oik. alaosassa vedettävä ja vas. vännettävä (päällä) - työnnä niin sisää kuin menee, niin pois päältä.. Kannataa varmistaa koneen oik. puolelta, että ½-puritimen käyttötanko on täysin eteen työnnetty - voi olla jouset kuoleentuneet..
Sammutin = käsikaasu työnnetty täysin eteen. Mutta, jos roinaa suuttimille tulee, niin ei se voi olla päällä. Voihan olla, että painetta pumpusta ei riitää avaamaan suuttimia, tai suuttimet juntturassa..
Saa pumpun ennakko olla aika pusikossa, ettei starttaisi. Kuten venttiilien välyksetkin aika holtittomat käydäkseen vielä...
Onkos suodattimia milloin vaihdettu, ja ajettuko milloin viimeksi?
Periaatteessa kytkin pitää painaa pohjaan, sillä alkujaan ollut käynistyksenesto (katkaisin), mutta silloin ei startti pyörisi. Eli on kait ohitettu kuten kait kaikista
Oletkos kokeillut täyttää imusarjahehkun purkkia? Pitäisi kait startatessa ryystää purkki tyhjäksi vaikkei hehkua käyttäisikään.. Onko edes tallessa enää hapertuvaa muovipurkkia, jonne pottoaineen paluu puolelta menee letku. Täyttöhana suodatimen päällä.. Tosin nyt pakko tuo purkki täyttää käsin, koska hanasta täyttö toimii vain koneen käydessä
Sammutin = käsikaasu työnnetty täysin eteen. Mutta, jos roinaa suuttimille tulee, niin ei se voi olla päällä. Voihan olla, että painetta pumpusta ei riitää avaamaan suuttimia, tai suuttimet juntturassa..
Saa pumpun ennakko olla aika pusikossa, ettei starttaisi. Kuten venttiilien välyksetkin aika holtittomat käydäkseen vielä...
Onkos suodattimia milloin vaihdettu, ja ajettuko milloin viimeksi?
Periaatteessa kytkin pitää painaa pohjaan, sillä alkujaan ollut käynistyksenesto (katkaisin), mutta silloin ei startti pyörisi. Eli on kait ohitettu kuten kait kaikista
Oletkos kokeillut täyttää imusarjahehkun purkkia? Pitäisi kait startatessa ryystää purkki tyhjäksi vaikkei hehkua käyttäisikään.. Onko edes tallessa enää hapertuvaa muovipurkkia, jonne pottoaineen paluu puolelta menee letku. Täyttöhana suodatimen päällä.. Tosin nyt pakko tuo purkki täyttää käsin, koska hanasta täyttö toimii vain koneen käydessä
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Syys 2007, 23:03
belarus 405 käynnistysongelma
Jos painan kytkimen pohjaan niin sitten ei enää startti pyöritä tai jos painan puolipuristuksen pois niin sama homma.
Elikä yritän startata kytkinpoljin ylhäällä ja puolipuristus päälle vedettynä
niin startti pyörii hyvin mutta käyntiin ei lähde.
Käsikaasu eli se vipu missä on myös sammutus on poikki.
Olen käynyt sammuttamassa viimeksi ulkoa kaasuvivusta.
Viimeksi käynyt viime keväänä kyntöhommissa.
Suodattimet ja niiden tiivisteet olen vaihtanut juuri.
Voisiko olla vielä ilmaa jossakin.
Elikä yritän startata kytkinpoljin ylhäällä ja puolipuristus päälle vedettynä
niin startti pyörii hyvin mutta käyntiin ei lähde.
Käsikaasu eli se vipu missä on myös sammutus on poikki.
Olen käynyt sammuttamassa viimeksi ulkoa kaasuvivusta.
Viimeksi käynyt viime keväänä kyntöhommissa.
Suodattimet ja niiden tiivisteet olen vaihtanut juuri.
Voisiko olla vielä ilmaa jossakin.
Re: belarus 405 käynnistysongelma
Tuo tuntuu vähän oudolta jos ei pyöritä kytkin pohjassa
Voihan sen tietysti kokeilla, että onko siellä jotakin starttauksen estokytkimiä olemassa, vaikka siten että laitat puolipuristimen pois ja yhdistät startin solenoidista esim. ruuvimeisselillä ison navan herätevirta napaan. Huomioi että vaihde on vapaalla!! Ettei käy huonosti jos sattuukin lähtemään käyntiin.
Voisiko olla virran vähyyttä, jos ei puolipuristin päällä pyöritä?
Puolipuristin päällähän sen ei pitäisikään lähteä käyntiin, vaan vasta sitten kun startti pyörittää rivakasti moottoria ja laitat puolipuristimen pois päältä.
Voihan siellä tietysti olla ilmaakin vielä.
Voihan sen tietysti kokeilla, että onko siellä jotakin starttauksen estokytkimiä olemassa, vaikka siten että laitat puolipuristimen pois ja yhdistät startin solenoidista esim. ruuvimeisselillä ison navan herätevirta napaan. Huomioi että vaihde on vapaalla!! Ettei käy huonosti jos sattuukin lähtemään käyntiin.
Voisiko olla virran vähyyttä, jos ei puolipuristin päällä pyöritä?
Puolipuristin päällähän sen ei pitäisikään lähteä käyntiin, vaan vasta sitten kun startti pyörittää rivakasti moottoria ja laitat puolipuristimen pois päältä.
Voihan siellä tietysti olla ilmaakin vielä.
Jopas on oudot kytlkennät
Nimenomaan vain kytkinpohjassa pitäisi alkuperäisen kytkennän mukaan startin pyöriä - eli ilm. ohitettu tuo kytkentä Eikö solenoidi edes vedä kytkinpohjassa ja ilman puolipuristinta? Heikot akut; alkujaanhan ovat 2x 6V sarjassa.. Mulla ainakin 2x 12V rinnan (yht 230Ah)
Sen sijaan ½-puristin ei pitäisi olla kytköksissä mitenkään käynnistimen johdotuksiiin.. Potkaiseppa jalalla lennosta puristin kesken pois startatessa - lamaantuuko sahausoperaatio? Ettei vain olisi mekaanista häikkää.. tai vain huonot akut/kytkennät.
Ja onhan siirtopumpun käsipumpun korkki tiivis/kiinni/edes olemassa - saa muuten ilmaa. Minulla ei ainakaan ollut ilmahäikkää suodattimen vaihdon yhteydessä, kunhan suodattimen kupin täyttää piripintaan ennen asennusta. Edes käsipumppuun ei ole tarvinnut koskea.
Heh, tuli vielä tämä mieleen;itse oli kerran unohtanut avata tankilta tulevan hanan suodattimen vaihdon jälkeen
Nimenomaan vain kytkinpohjassa pitäisi alkuperäisen kytkennän mukaan startin pyöriä - eli ilm. ohitettu tuo kytkentä Eikö solenoidi edes vedä kytkinpohjassa ja ilman puolipuristinta? Heikot akut; alkujaanhan ovat 2x 6V sarjassa.. Mulla ainakin 2x 12V rinnan (yht 230Ah)
Sen sijaan ½-puristin ei pitäisi olla kytköksissä mitenkään käynnistimen johdotuksiiin.. Potkaiseppa jalalla lennosta puristin kesken pois startatessa - lamaantuuko sahausoperaatio? Ettei vain olisi mekaanista häikkää.. tai vain huonot akut/kytkennät.
Ja onhan siirtopumpun käsipumpun korkki tiivis/kiinni/edes olemassa - saa muuten ilmaa. Minulla ei ainakaan ollut ilmahäikkää suodattimen vaihdon yhteydessä, kunhan suodattimen kupin täyttää piripintaan ennen asennusta. Edes käsipumppuun ei ole tarvinnut koskea.
Heh, tuli vielä tämä mieleen;itse oli kerran unohtanut avata tankilta tulevan hanan suodattimen vaihdon jälkeen
Vika kuulostaa siltä, ettei tuosa ole kuin akku taikka startti paskana.
Tuossa minunkin T-40:ssä startti pyörittää laiskemmin kun kytkimen painaa pohjaan. Jos sen painelaakerin rasvaamisen laiminlyö niin tulee raskaammaksi pyörittää kun kytkin on pohjassa. Tai no, en tiedä onko se ees tuosta rasvaamisesta kiinni, minä kun olen rasvannut silloin tällöin eikä se tunnu auttavan. Jos startti jaksaa pyörittää vain silloin kun kytkin on ylhäällä ja puolipuristin päällä niin tehon puute siellä on virtapuolella taikka startin hiilet/puslat loppuun kuluneet. Laita nuo kuntoon niin kyllä se toimii. Tuo D144 on pirun hyvä lähtemään käyntiin kunhan laitteet on kunnossa.
Sitten, jos startti kuitenkin pyörittää puolipuristemen ollessa pois päältä, vieläpä reippaasti, ja moottorista kuuluu sillon tällöin suhaus, on se merkki siitä , että joko venttiilit taikka jonkin sylinterin kansi falskaavat niin maan pirusti. Se kyllä heikentää käynnistyvyyttä.
Tuossa minunkin T-40:ssä startti pyörittää laiskemmin kun kytkimen painaa pohjaan. Jos sen painelaakerin rasvaamisen laiminlyö niin tulee raskaammaksi pyörittää kun kytkin on pohjassa. Tai no, en tiedä onko se ees tuosta rasvaamisesta kiinni, minä kun olen rasvannut silloin tällöin eikä se tunnu auttavan. Jos startti jaksaa pyörittää vain silloin kun kytkin on ylhäällä ja puolipuristin päällä niin tehon puute siellä on virtapuolella taikka startin hiilet/puslat loppuun kuluneet. Laita nuo kuntoon niin kyllä se toimii. Tuo D144 on pirun hyvä lähtemään käyntiin kunhan laitteet on kunnossa.
Sitten, jos startti kuitenkin pyörittää puolipuristemen ollessa pois päältä, vieläpä reippaasti, ja moottorista kuuluu sillon tällöin suhaus, on se merkki siitä , että joko venttiilit taikka jonkin sylinterin kansi falskaavat niin maan pirusti. Se kyllä heikentää käynnistyvyyttä.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Syys 2007, 23:03
Belarus 405 käynnistysongelma
Otetaan vastaan hyviä ideoita minkälaisen akun/akut ostan jos se on akuissa se vika?
( ilmeisesti 12V mutta montako Ah ja varmaan kaksi kappaletta)
( ilmeisesti 12V mutta montako Ah ja varmaan kaksi kappaletta)
Kattais varmaan apuakulla tai toisesta koneesta käynnistyskaapeleiden avulla kokeilla että lähteekö paremmin käyntiin.
Niin ei tarviaisi ostaa turhaan uusia akkuja jos vika onkin startissa.
Tietysti ominaispainomittarilla voisi vielä katsoa akkujen varauksen ja mittarilla volttimäärän.
Niin ei tarviaisi ostaa turhaan uusia akkuja jos vika onkin startissa.
Tietysti ominaispainomittarilla voisi vielä katsoa akkujen varauksen ja mittarilla volttimäärän.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Niin, isot kuin laatikoihin mahtuu - eli moottorin yläpuolinen akkulaatikko on kait enenpi rajoittava.
Mielellään niiden pitäisi olla saman Ah ja muutenkin tyypiltään/valm. samat. Mutta sekasikiötkin menee; itsellänikin 90 ja 140 Ah. Voi olla, että toinen ei lataudu täyteen, kun ovat rinnakytkettyjä
Tulipa vielä mieleen, että onko kaapelien liitokset startilla hyvät? Ja linkki solenoidin ja startin välillä hyvä/puhdas/tiukka.. Itselläni tuo aiheutti elottomuutta -20C starttauksissa. Kun puhdistin pinnat ja kuparitahnaa väliin, niin ei ole senjälestä kiusannut... Laturinhan olin jo aikapäiviä sitten päivittänyt 90A Iskraan, niin saa talvisin ajaa lämppärit ja kaikki valot päällä
Mielellään niiden pitäisi olla saman Ah ja muutenkin tyypiltään/valm. samat. Mutta sekasikiötkin menee; itsellänikin 90 ja 140 Ah. Voi olla, että toinen ei lataudu täyteen, kun ovat rinnakytkettyjä
Tulipa vielä mieleen, että onko kaapelien liitokset startilla hyvät? Ja linkki solenoidin ja startin välillä hyvä/puhdas/tiukka.. Itselläni tuo aiheutti elottomuutta -20C starttauksissa. Kun puhdistin pinnat ja kuparitahnaa väliin, niin ei ole senjälestä kiusannut... Laturinhan olin jo aikapäiviä sitten päivittänyt 90A Iskraan, niin saa talvisin ajaa lämppärit ja kaikki valot päällä
Täytyy muistaa kanssa ettei noi päävirtakytkimetkään oo ikuisia, omissa belkuissa on pari kertaa kyseinen katkaisin mennyt huonosti yhdistäväksi, kyseessä kierettävä koukkumallinen versio ei alkuperäinen painettava.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa