501 vaihteisto/perä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

501 vaihteisto/perä

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Onko 501 vaihteisto ja perä samaa öljytilaa. Eli kumpaankin tilaan menee
öljy vaihdekepin etupuolella olevasta täyttöaukosta ja kummankin tilan
öljymäärän tarkistus tehdään ainoastaan vaihdelaatikon kyljessä olevasta
öljyn pinnan korkeuden tulpatusta tarkistusreiästä.
Manuaali ei kerro aivan tarkasti ko. kohtaa ja haluaisin varmennuksen asiaan
ennen kuin vaihdan öljyt.
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja jymmi »

oikeassa olet,perä ja vaihteisto on samaa öljytilaa.toinen tyhjennysroppu on vaihelaatikossa ja toinen perän alla
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Öljyt sisään vaihdekepin juuresta. 40 litraa, 80/90 hypodi.

t.ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Menee siellä tingassa 10W-30 yleisöljykin, ainakin mulla on.
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Laskin öljyä 10L ensin ulos mutta vielä tuli tarkistus reiästä tavaraa
oliko kyseessä reilu ylitäyttö vai onko 40L öljyä reilusti enemmän kuin
tarkistuspropun öljyn korkeus. Vai pitääkö passata öljymäärä tarkistuspropun
korkeuteen.Vai täyttääkö sen 40L ilman tarkistuksia.
Kiitos kaikille aikaisemmista vastauksista.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Lisääntynyt vaihteisto/peräöljy on yleensä pelaruksessa merkki siitä, että hydrauliikkapumpussa on vuoto, jossa hydrauliöljy pääsee karkaamaan vaihteistoon. Onko tarvinnut lisäillä hydrauliikkaöljyä? 40L pitäs olla aika hyvä määrä muuten. Jos pumppu sattuisi olemaan viallinen, ei syytä huoleen, uudet pumput on edullisia ostaa :D .
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

On tarvinnut jonkun verran lisäillä mutta olen ajatellut että pääkäyttöventtiilistä ja jakopöydästä tihkuu sen verran että se aiheuttaa
hydrauliöljyn vähenemisen.
Jos hydrauliikkapumppu vuotaa niin mitä reittiä öljy pääsee vaihteistoon?

Silmäilin manuaalin kuvia mutta yhteys vaihteistoon ei heti
auennut.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

On sillä yhteys, tuo öljy pääsee pumpun käyttöakselin stefan kautta vaihteistoon.

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Olisiko käyttöakselin stefan vaihdolla ongelma korjattavissa?
Edellä mainittiin että uudet pumput ovat edullisia niin mikä
on uuden pumpun suuruusluokka hinta . Ajattelin vaan että jos hinta on halpa että kannattaako vanhalle pumpulle tehdä mitään. Saako niihin mitään korjaussarjojakaan?

Kiitos vastauksista.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Periaatteessahan kysymys on juurikin tuon käyttöakselin stefan pitävyyestä, tuleeko kuntoon stefan vaiholla, on aina arvoitus.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Mulla aikanaan tuli sama vika 505:een (vm. -84),kyntäessä ei enää aurat nousseetkaan päisteessä ylös. Vika oli juuri tuossa stefassa. Ja ekaks lisäsin vaan öljyä hydrauliöljysäiliöön ja taas kyntämään...No,muutaman kierroksen jälkeen sama juttu.Sitte vasta tutkimaan tarkemmin ja päästämään about 40 litraa ylimääräistä öljyä vaihdelaatikosta pois.... :shock: Tää tapahtui joskus vuonna -91. Stefa vaihtoon ja vika poistuu...
Vastaa Viestiin