takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

mt-83
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 17:26
Paikkakunta: rantasalmi

takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja mt-83 »

moi

semmosta vaan aattelin kysyä,että mahtasko olla järkeä ryhtyä vaihtamaan nelivedon kamppeita tuohon takavetoon.ilmeisesti ei pitäisi olla mikään vallan mahdoton operaatio,osathan taitaa käydä aika plug n play tyyliin.uutta osaa pitäs olla ainakin etuakseli,kardaani,kannatin laakeri ja sitten kaikki vivustot yms..mutta mutta käyköhän tämä niin kalliiksi että parempi olisi vaihtaa jo suoraan nelikko belkku.paljonkohan nuo nelikon osat voisi maksaa??rattori on enemmänkin semmosessa harrastelu käytössä et hirmusummia ei kärsis siihen laittaa,mutta olisi se kivempi ajella lepikossa ku ei jäis joka kiven taa jäpittämään.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joo sen kummempaahan siinä ei taija olla jos vaan nelivedon ratas löytyy vaihdelaatikosta. Sehän se kannattaa varmaan ensimmäiseksi tsekata, ja senhän näkee kun käyttää luukun pois siitä vaihteiston kyljestä.

Uutena nuo osat maksaa sen verran että tuskin on järkeä, ja mulle ainakin on tullut semmonen mielikuva että noita vetäviä etuakseleita ei kauheasti ole myynnissä. Voin olla toki väärässäkin. Sittenhän tilanne muuttuu jos sulla sattuisi olemaan nelikon etuakseli sopivasti tiedossa, se siinä taitaa isoin menoerä olla.

Mutta noin niin kuin perstuntumalla voi traktorin vaihto tulla halvemmaksi, ainakin helpommaksi. Ehkä.
Minski traktor paras traktor!
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja ukki »

Hanki neliveto "raatona" ja purat siitä akselin ja muut vermeet. En ole vielä nähnyt yhtään takapotkua, jossa vaihdelaatikossa olisi ollut valmiina tuo nelivedon vaatima lisäakseli ja siinä oleva hammaspyörä.

Yhden olen muuttanut takavedosta nelivetoiseksi. Siirron syynä oli se, että tässä neliveto "ahiossa" ei ollut sähköjä lainkaan ja kopppikin puutui, ym.

Akselin hinnalla taitaa saada jo koko neliveto traktorin?

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Minäkin olen tehnyt tuon muutoksen, laitoin 500 sarjalaisen romppeet 800 sarjan takapotkuun. Oliko sinulla Ukki ratas valmiina? Tuo rattaan saaminen paikalleen oli minulla se varsinainen työmaa. Muu on suhteellisen helppoa ruuvaamista, työmääränä kylläkin senverran iso että kannattavuus on vähän siitä kiinni haluaako "harrastaa" vai ei. Minulla joka suuntaan solmussa oleva väljä etuakseli ja toteemi vaihtui samalla orbitrolliin ja raidetankosylinteriin, voin vakuuttaa että kyllä kannatti. Kone on nyt täysin eri planeetalta ajettavuudeltaan. Ennen oli vähän hakusessa osuuko sillä oikealle kylälle.

Minulla tuossa ei ollut mitään muuta vaikeutta kun se, että alkuperäistä nelivedon välirattaan akselia ei olisi saanut pois paikaltaan eikä myöskään paikalleen jos konetta ei olisi katkaissut. Ainakaan minun tapauksessa ei saanut. Sain kyllä etukäteen evästyksen että ei tule onnistumaan ilman koneen katkaisua. Välihammaspyörän akseli mahtui menemään taaksepäin senverran, että hammaspyörän ja laakerit sai irti. Laatikon ja perän välisessä liitoksessa oli väliakselin kohdalla aukko vaihdelaatikon puolelta tiivistepintaan saakka, mutta ei enää peräkotelon puolella. Jos olisi ollut, mitään ongelmaa ei olisi, akselin saisi pujotettua pois. Eteenpäin taas olisi tilaa, mutta akselin takapää on muutaman millin paksumpi kuin etummainen reikä, ei mahtu reiästä läpi. On se iivana aika velikulta, tahallaan tehny.

Luontainen laiskuus sitten tuotti sellaisen ratkaisun, että alkuperäinen väliakseli jäi paikalleen lukittuna takapotkuksi muuttuneeseen viissataseen. Luovutuksen kohteeseen sorvattiin uusi väliakseli, jossa takapää on etummaisen reiän kokoinen ja takimmaiseen akselinreikään tehtiin laipallinen täyteholkki lukituspultin reiällä varustettuna. Holkki ratasaukon kautta paikalleen, lukitetta välliin ja akseli etukautta. Jos olisi ollut irrallinen väliakseli, olisi voinut vaan ohentaa sen takapäätä ja sama holkkisysteemi. Laatikon kannen otin auki, että sai akselin etupäässä olevan mutterin tiukattua. En tiedä saisiko sen jotain muuta kautta joogattua, mutta sai samalla silmäiltyä onko hammaspeikko jo tulossa kylään. Hyvin on pelannu jo vuosia, kuormiakin on vedelty ja metsässä ajeltu, samanlaista ulinaa pitää kun muutkin.
mtz82
mt-83
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 17:26
Paikkakunta: rantasalmi

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja mt-83 »

noniin tässähän on tullut asiaa kummasti,kiitos vaan.pitääkin katsoa tuo ratas juttu ensimmäisenä ennen kun alkaa romua hommailemaan.tiiä sitten et millonka kerkee..varmaan talvella..näitä yrittäjän ongelmia kun työt sotkee mukavat harrastukset.raktoria ei mielellään vaihtas kun näistä ei kuitenkaan nykysi saa yhtään mitään vaihdossa,vaikkakin nokalla on muutama sata tuntia ajettu suoraruiskutteinen kone.musta vielä väriltään.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja ukki »

No ei ollut ratasta valmiina laatikossa, kuten jo tuossa ylempänä totesin, en ole yhdessäkään takapotkusssa ratasta valmiina nähnyt.

Luvuttaja rattoriin (MTZ 52:n) jäi nelivedon ulosotto paikoilleen ja tähän takapotkuun hankin purkaamolta välirattaan, sille akselin ja ulos-ottokotelon. Laatikko oli kokonaan meillä irti, toimituksen aikana. Akselin asennus tehdään takaapäin ja kiritään etupuolelta, kuten mtz82 kertoi. Mutta tuo sinun akseli konsti ei tullut silloin mieleenkään, mutta onhan tuosta omasta muutoksesta jo kulunut aikaa 26 vuotta.


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Aika mielenkiintoisen oikotien mtz82 keksinyt. Niin se vaan viisas pääsee vähemmällä :D
Minski traktor paras traktor!
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja diesel »

sopisko tähän vanhaan etuakseliin uudenmalliset "kaulat" ja suuremmat vanteet (näin "sattumalta" akselinpuolikkaan ja oli pulttikinnitteinen samoin kun vanhakin akseli, mutta näin vain toisen puolikkaan)
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

pitäis sopiman, etuperä on sama kuin vanhassa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
s42141
Viestit: 94
Liittynyt: 07 Marras 2009, 16:12

Re: takapotkusta nelikko 505?järkeä?

Viesti Kirjoittaja s42141 »

:( Noin reilu kuukausi sitten meni kaksi nelikkoa purkaamolle halvalla. Perikunta riiteli parivuotta ja lopulta pankki laittoi ulosottoon velat, romut myyntiin ja halvalla memi talo ja roinat. Trokari osti ja myi. www.suomenkayttokone.fi kaksi 500 sarjan -80 luvun nelikkoa. Olisin ostanut toisen mutta piti rontissa ostaa kaikki, jäi ostamatta. Ovat vetolaitteiltaan ehjiä. Toisessa oli vaihteisto jumissa oli vaihdekeppi katkennut ja nuppi oli jossakin hammaspyörien välissä. Minun piti se korjata kun isäntä vielä oli rivissä. Mutta jäi tekemättömien listalle. :x
Vastaa Viestiin