Belkku820 takalevyä?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Röda army »

Millaisia kokemuksia on takalevyistä ja lähinnä niiden kokoluokista? Millaista kannattaa laittaa perälle roikkumaan? Ajattelin tuollaista 250cm kääntyvää levyä mutta meneekö 280 tai 300 liian isoksi? Suositelkaa koska tiedätte minua paremmin! :) Takalevy tulee 99% olemaan lumitöissä.
R.Repomies
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 20:16
Paikkakunta: Oulun Eteläinen

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja R.Repomies »

Lumitöihinhän perälevyn ei tarvitse olla kovin järeää tekoa,ehkä se voisi olla yli 2,5m.Mutta jokin vieskan metallin levyn maksimi leveys on mielestäni 2,5m.
belkulla perille
Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Mulla on 521:n perässä 250 VM kaikilla säädöillä ilman hydrauliikkaa. On todella hyvä, ainut että keula vaatis vähä painoja, mutta niitä ei oo vielä löytyny. Pyörät pysyy kyllä maassa, mutta puskettaa vähä normaalia enemmän. Suosittelen. 8)
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Mielestäni 2,5 metriä on minimi, koska esim. tietä auratessa levyn vinous kaventaa hyötyleveyttä ja osa lumesta valuu kuitenkin takaisin.
Minun levyni 2,5 metrinen, saisi olla leveämpi jos tekisin sillä lumityöt, levyä käytän vain jos on sellainen keli, että linko ei toimi.
Belaruksessa ei levyn paino haittaa, kun on neliveto ja 300 kiloa painoja nokalla, mutta majurilla sen kanssa on vähän huteraa.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Toi 2,5 metrinen on passeli belkun perään, hommaat vaan sellaisen jossa on vaikka mekaaninen rungon sivulle säätö että saa terälevyn kauemmaksi esim. tien lumipenkkojen siirtoon.
Varsinkin teränlevyn korkeuteen kannattaa kiinittää huomiota, sen verran paremmin heittää lumen sivulle mitä korkeempi levy on :wink:
Itse käytän takalevyy varsinkin talvella jos myöhästyy lumituiskun jälkeen linkoamiseen lähtö ja lumi on kerinnyt nuoskaksi eikä mee enään lingosta läpi.
Niin itsellä on käytössä 2,5m Sami-takalevy, virossa tehty mutta on toimittanut asiansa täysin, hintaluokka noin puolet kotimaisista :D
Teränkääntö kannattaa ottaa hydraulisylinterillä :wink:

Toi Sami-takalevy on näköjään poistunut Turun konekeskuksen valikoimasta mutta näyttää olevan sen sivufirman myynnissä toisella nimellä ja värisenä.
http://www.kellfri.se/fi/pdf/Schaktblad_250_63s.pdf
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Meillä on myös Sami perälevy 250 leveänä 426:ssa. Ilman etupainojakin on pärjäillyt ihan hyvin ja levyhän on aika kevyt, n. 350kg. Juuri sopiva meidän käyttöön ja kyllä sillä myös maata tasoittelee kätevästi. Levy pyörii hydraulisesti ympäri ja runko taittuu mekaanisesti sivuille. Tuo hydraulinen kääntö on erittäin hyödyllinen monissa hommissa :)
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Röda army »

No tuo Kellfrin takalevy hydrauli-käännöllä ei ainakaan ole kovinkaan kallis verrattuna VM,Vama jne levyihin.
Kai tuolla ne muutamat lumityöt tekis :)
Belkur

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Belkur »

Minulla on Belarus 825 ja omatekoinen perälevy, leveys 3 m painoa liki tuha koloa, hydraulinen levyn ja puomin kääntö.
Teen kesäisin tien lanaustöitä, yhden talven olen aurannut myös lumet. Kokemus on että tämän kokoluokan traktoriin saa olla 3 m levy. :D
rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja rytö »

Itellä on 825 ja perässä vama s300 takalana. Oon toisinaan mieluillu 2,5 metristä lanaa mutta on tuonkin kanssa kyllä pärjänny. :? Tuo kolme metrinen on toki rakenteellisesti jämäkkä ja lumitöissä sillä saa nopeasti jälkeä aikaan ja tasaisen jäljen. Mutta jos lunta on enemmän ja levy vinossa on tuo minun kone nopeasti kyytiläinen. Keulalla oon pitäny jonkun satasen painoa ja takasissa on ns. kevytketjut. Keväällä penkkoja levitettäessä on pistäny merkille että 2,5 metrinen ois parempi sikäli että kun tuo 3,0 metrisen tuuppaa penkkaan on sen nostaminen tuuppauksen lopuksi melko nostokapasiteettia kysyvä homma. Ainakin tuossa omassa levyn nousemisen kassa on vähän niin ja näin. Taas tieltä nuoskalunta poistettaessa leveydestä on etua ja leveämmänkin tien saa puhtaaksi kahdella ajokerralla. Taas toisinaan ahtaissa pihoissa telkutessa tuo oma levy tuntuu turhan isolta joskaan yllättävä maakivi kontakti ei aiheuta metalli töitä ainoastaa jymähtävä äänen :D Että sinällään takalanan leveys on monisäikeinen juttu ja tottakai makuasia josta ei parane kiistellä. Kyllä 800 sarjalaisella 3 metrinenkin liikkuu mutta toisinaan tuntuu että käy hivenen kepeäksi.
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Miten on? Tekeekö näillä Kelfrin laitteilla mitään :?: Hinnat ovat halvempia kuin vastaavat ninsanotut "kotimaiset" :?: Hinnat ovat kylläkin ilmoitettu 0% alv. Luin Kelfrin keskustelupalstalta että ei ole esim. hitsaussaumat kuin sentin pielessä. Eräs oli jopa hitsannut perälevyn uudestaan. Ite olen verrannu esim. puutavarakouran hintaa niin on alvin kanssa reilun 20% halvempi kuin vastaavat muualla.
Harasoo
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Niin ei tuossa Sami-tuotemerkillä varustetussa takalanassa oo mitään huomautettavaa työnlaadussa, mutta voihan olla että Kelfrin nimellä myydyt on tehty sitten huonommin halvempaan hintaan :roll:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Röda army »

Soitin Kellfrin myymälään ja kysyin suoraan tuota laatuasiaa,sanoivat että uskaltaa ostaa! Jos hitsaus-saumojen kanssa tulee ongelmaa niin menee suoraan takuuseen. Samalla sanoi että työlaadun valvonta on parantunut joten ohi hitsattuja levyjä ei taida markkinoilla olla. :)
Tuo 250 levy on tarkoitettu nimenomaan lumi ja tasoitustöihin,ei kivimaan hoitoon. Sylinteri on aika herkässä kohdassa ajatellen kiven vääntöä yms.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja er3004 »

R.Repomies kirjoitti:Lumitöihinhän perälevyn ei tarvitse olla kovin järeää tekoa,
Mielestäni lumitöissä levy saa kovimmat tärskyt, kuin maatöissä koska yleensä on vauhtia ja ennemmin tai myöhemmin
se tökkää kiveen, siinä tilanteessa minä olen saanut raudan taipuun.
On varmaan totta, että jossain tapauksessa leveydestä on haittaa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että lumitöihin
3 metrinen mahdollisimman korkeateräinen hydraulisella käännöllä varustettu levy jossa olisi oltava myös
ottavuuden säätö, tai ainakin terän pitäisi olla aika jyrkässä kulmassa maahan,lumi juoksee paremmin eikä jää makaan
leyn päälle. Minun levyni ei täytä näitä kriteereitä, se on vanha Kipan tekemä levy.
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Käytättekö muuten yleensä ketjuja? Itse en enkä ole pahemmin 426:lla kaivannut.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
R.Repomies
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 20:16
Paikkakunta: Oulun Eteläinen

Re: Belkku820 takalevyä?

Viesti Kirjoittaja R.Repomies »

er3004 kirjoitti:
R.Repomies kirjoitti:Lumitöihinhän perälevyn ei tarvitse olla kovin järeää tekoa,
Mielestäni lumitöissä levy saa kovimmat tärskyt, kuin maatöissä koska yleensä on vauhtia ja ennemmin tai myöhemmin
se tökkää kiveen, siinä tilanteessa minä olen saanut raudan taipuun.
.
Joo, eihän levy saa aivan peltiä olla.Minä vertaankin näita levyjä siihen VM levyyn joka on mielestäni melko järeää tekoa.Mutta kun sen leveys huitelee 3m tietämillä niin sen painokin on melkoinen, se on rungoltaankin melko pitkä jolloin painopistekin on melko kaukana.Kun katsoo 825 nostolaitettakin siitä työntövarren seutuvilta niin huomaa että se ei ole mitään järeintä tekoa.Kun semmonen levy ylhäällä ollessa ajaa kovalla vauhdilla vaikka johonkin monttuun niin voi nostolaite korkata.Tuommoinen lyhytrunkoinen levy voisi olla lumitöihin passeli olisi ehkä myös ketterä käytellä mitä tuollainen pitkä hoijakka.Minä en ole käyttänyt linkous hommissa 825:ssa ketjuja.
belkulla perille
Vastaa Viestiin