Linkoa hankkimassa
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Linkoa hankkimassa
Joutu irrottamaan eskosta koko akselin jotta sai kiven irti
Pultti katkes vasta kun ajovoiman otolla pakilla koitin sitä saada irti.
Niin ja 16" polku pyörä ei lähde irti ihan helposti syöttö ruuvista.
Pultti katkes vasta kun ajovoiman otolla pakilla koitin sitä saada irti.
Niin ja 16" polku pyörä ei lähde irti ihan helposti syöttö ruuvista.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: Linkoa hankkimassa
ajovoimanulosotto on näppärä silloin kun linko mennee märästälumesta tukkoon.pakkipäälle ja linko on tyhjä.
Re: Linkoa hankkimassa
No nyt täytyy myöntää tyhmyys, täytyypi kokeilla
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Linkoa hankkimassa
Olen ollut tyytyväinen Esko lingon toimintaan. Ei ole ollut lainkaan remontia. Murtopultteja kyllä menee ajoittain. Kyllähän se näin alkutalveta tahtoo nuo kivet olla "haittona", kun noita pohjia ajaa. Varsinkin hydraalitoimiset läpä ovat hyvät. Paluuta mekaanisiin ei ole.
Jos "takkala ilmalla" ei mene lumi läpi, on siihen paras konsti tulla kotiin ja hakea kaupasta pari-, kolme purkkia "kilikali maalia". Lämmitää tohulla linko lämpimäksi ja maalata linko sisältä. Lämpö nopeuttaa kuivumista, taasen lumi menee hyvin läpi. Itse olen pyrkinyt joka kevät maalaamaan lingon sisältä, ettei pääse kesällä ruostumaan. Kestää vetää pitkään linkoa, ennen kuin ruoste on hakautunut pois ja lumen tarttuminen siipiin loppuu.
On vielä yksi konsti, jota en kuitenkaan kerro siksi, että jos sattuuu joku "vihreitä arvoja" kanattava lukemaan, voisi hän siitä pahastua. Mutta luulen kuitenkin linkomiesten sen konstin tietävän itsekkin.
t. ukki
Jos "takkala ilmalla" ei mene lumi läpi, on siihen paras konsti tulla kotiin ja hakea kaupasta pari-, kolme purkkia "kilikali maalia". Lämmitää tohulla linko lämpimäksi ja maalata linko sisältä. Lämpö nopeuttaa kuivumista, taasen lumi menee hyvin läpi. Itse olen pyrkinyt joka kevät maalaamaan lingon sisältä, ettei pääse kesällä ruostumaan. Kestää vetää pitkään linkoa, ennen kuin ruoste on hakautunut pois ja lumen tarttuminen siipiin loppuu.
On vielä yksi konsti, jota en kuitenkaan kerro siksi, että jos sattuuu joku "vihreitä arvoja" kanattava lukemaan, voisi hän siitä pahastua. Mutta luulen kuitenkin linkomiesten sen konstin tietävän itsekkin.
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Linkoa hankkimassa
Mulla on nykyisin ikivanha lommoinen runnilinko ja ukin viimeksi mainitun konstin avulla lumi lentää edelleen hiton tyylikkäästi.
Urakoinnin aikana oli aiemmin leppä-linko, joka on tosi hyvä peli.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA, kaikille! Ostin muuten yhden helevetin ison raketin (hinta: 20 eskoa) ja sen laukaisemme muorin kanssa korvesta käsin.
Urakoinnin aikana oli aiemmin leppä-linko, joka on tosi hyvä peli.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA, kaikille! Ostin muuten yhden helevetin ison raketin (hinta: 20 eskoa) ja sen laukaisemme muorin kanssa korvesta käsin.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Linkoa hankkimassa
Aloittelevalle linkomiehelle varoituksen sana! Jonkunlainen "sulake" pitää tuohon lingon voimansiirtolinjaan järjestää.Joko lingossa varopultit tai nivelakselissa levykytkin tai murtopultti. Oli itsellä joskus linko, jossa ei ollut minkäänlaista varopulttia ja nielakselissa oli kyllä levykytkin, mutta sekin oli jäänyt kesän jäljiltä herkistelemättä (ruosteessa ja jouset vielä kiristetty tappiin). No niinhän siinä kävi, että kivi linkoon ja kauhea metakka kuului kopin alta. Ulos katsomaan mitä tapahtui, peräöljyt valuivat kytkinkopasta eli siihen jäi kone. Oli koko valukotelo mennut halki kun katkenneet hampaat olivat menneet rattaiden väliin ja akselit olivat koittaneen mennä vähän kauemmaksi toisistaan. Totaalinen täystuho 820:n perälle Mutta kuntoon laitettiin ja ajettiin vielä monta vuotta. Lieneeko tuo kone vielä jollain klubilaisella käytössä, tunnistaa siitä että on etuvanteet eriparia ulkonäöltään?
On pienviljelijä raaskinut ison raketin ostaa (20 eskoa) , minulla on vain pieni pommipata! Vai tuota, et kai tarkoittanut, että 20 esko lumilingon arvoinen raketti silloinhan sietä lähtee melkein kuuraketti
Hyvää Uutta Vuotta vaan minunkin puolestani kaikile
T. Rokressi
On pienviljelijä raaskinut ison raketin ostaa (20 eskoa) , minulla on vain pieni pommipata! Vai tuota, et kai tarkoittanut, että 20 esko lumilingon arvoinen raketti silloinhan sietä lähtee melkein kuuraketti
Hyvää Uutta Vuotta vaan minunkin puolestani kaikile
T. Rokressi
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 22:04
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Linkoa hankkimassa
Nyt pongasin toisenkin kohtuuhintaisen Eskon tästä läheltä. Täytyypi soitella myyjälle illemmalla. Vehkeessä on hytrauliluukut mutta mallinumeroa ei ilmoituksessa ollut. Jospa viikonloppuna saisi lingon pihaan!
Hyvää Uuttavuotta kaikille täältäkin. Ainoa pommi mikä meidän pihasta löytyy on raksapaku
Hyvää Uuttavuotta kaikille täältäkin. Ainoa pommi mikä meidän pihasta löytyy on raksapaku
Belarus Progress 825 -85
Volvo BM GM 616 -74
Volvo BM GM 616 -74
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Linkoa hankkimassa
Niin, siis minulle ja monille muille yksi "esko" = juksi euro
Hiton hauksaa 2010 belkkuväelle. Tukkaa putkella etheenpäin!
Hiton hauksaa 2010 belkkuväelle. Tukkaa putkella etheenpäin!
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Linkoa hankkimassa
Hyvää Uutta Vuotta 2010 kaikille foorumin lukijoille
Toivoo: Vilske, belkku kerhon puheenjohtaja
Toivoo: Vilske, belkku kerhon puheenjohtaja
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 22:04
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Linkoa hankkimassa
Nyt on linkokin pihassa. Tosin vielä peräkärryn kyydissä. Aikaisemmassa postissa mainittu hydrauliluukullinen Esko oli mennyt kaupaksi. Naapurikylältä löytyi sopuhintaan Esa-Patu 230. Mukaan tuli melkein uusi levykytkimellä varustettu nivelakseli. Vekotin on yhdellä kääntyvällä torvella. Aika näyttää tekeekö tällä pelillä mitään. Hinta sopi budjettiin ja on suht siisti peli.
Belarus Progress 825 -85
Volvo BM GM 616 -74
Volvo BM GM 616 -74
Re: Linkoa hankkimassa
Tarkistele sen heittotorven sisäpuoli, jos on ruosteessa tai maalit lähteneet, niin hio ruosteet pois ja uusi maali pellille. Toimii paljon paremmin nuoskalumessa, tietynlainen lumi holvaa tuon heittotorven muuten nopeasti tukkoon. Pakkaslumella toimii hienosti. En muista onko tuossa Esa-Patussa siinä torvessa suojaritilää, mutta ainakin omasta yksitorvisesta se piti rälläköidä ihan ensimmäiseksi pois, ei toiminut muuten ollenkaan nuoskassa. Pitää vain sitten muistaa ettei mene työntämään käsiään sinne torveen! Itse tein pikkuisen puulapion, jolla sai sorkittua torven puhtaaksi, kun meni tukkoon.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Linkoa hankkimassa
Juu noiden ulosottokäyttöisten koneiden kanssa saa olla hyvinkin varovainen, varsinkin tuon lingon kanssa.
Hosuminen ja kiire pois alkuunsa
Poikaa oon opettanut nyt linkoushommiin ja oon tähdentänyt että mieluummin sammutat belkun kun meet sorkkimaan nuoskalumen tukkimaa torvea tai poistamaan kierukkaan juuttunutta kivee sekä murtopulttien vaihdon ajaksi.
Hyvin on menneet ohjeet perille kun oon seurannut sivustakatsojana
Hosuminen ja kiire pois alkuunsa
Poikaa oon opettanut nyt linkoushommiin ja oon tähdentänyt että mieluummin sammutat belkun kun meet sorkkimaan nuoskalumen tukkimaa torvea tai poistamaan kierukkaan juuttunutta kivee sekä murtopulttien vaihdon ajaksi.
Hyvin on menneet ohjeet perille kun oon seurannut sivustakatsojana
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 22:04
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Linkoa hankkimassa
Täytyypä tarkastella lingon maalausta tänään päivänvalossa. Linko on hyvässä maalissa ikäisekseen mutta torven sisäosan maaluksesta ei jäänyt muistikuvaa. Verkkoa siellä ei kuitenkaan ole.
Kiitokset varoituksista. En sentään ole ensikertalainen linkohommissa, joten osaan varoa Nuorempana tuli lingottua jääteitä melkoisesti mutta siitä on jo aikaa yli parikymmentä vuotta.
Kiitokset varoituksista. En sentään ole ensikertalainen linkohommissa, joten osaan varoa Nuorempana tuli lingottua jääteitä melkoisesti mutta siitä on jo aikaa yli parikymmentä vuotta.
Belarus Progress 825 -85
Volvo BM GM 616 -74
Volvo BM GM 616 -74
Re: Linkoa hankkimassa
Joo, itsekin sammuttelen aina koneen ensin, jos pitää mennä jotain sinne taakse rassailemaan. Pitää vain vielä muistaa, jos on vapaakytkimellinen nivelakseli (lingossa pitäis olla) niin kauan tuo ropelli vielä pyörii sammutuksen jälkeenkin. Pimeä, kiire ja kuulosuojaimet päässä, silloin voipi käydä huonosti, vaikka heittosiivet pyörivätkin vain omalla painollaan. On niissä massaa ihan tarpeeksi aiheuttamaan vahinkoa. Siksi tein tuon puulapion vanhasta harjanvarresta ja filmivanerin palasta. Ruuvasin muoviputken pätkän heittotorven kylkeen telineeksi puulapiolle, olipahan aina helposti käsillä kun tarvetta tuli ja tulihan sitä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
Re: Linkoa hankkimassa
hydraulinen työntövarsi ja lohko kellunnalle ni menee paremmin töyssyis mitä jäykällä työntövarrella.