turbon jälkiasennus

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Päivää'! Mitenkäs helposti 425 belkkuun pystyisi laittamaan turbon? ja paljonko tulisi maksamaan? :wink:
Miks tuulilasiin tulee ajaessa öljy pisaroita?
Kiitoket.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Öljy tuulilasiin tulee joko vuotavista sylinterinkansista taikka sitten rispaantuneista tiivistekumeista siellä puhaltimen kopan alla olevien venttiilin työntötankojen suojaputkien päissä. Ne kun vuotaa, puhaltimen ilmavirta työntää sitten öljyn moottorin läpi ja sotkii ekaksi sen, sitten ne pisarat lentävät vielä ilman mukana taivaalle ja eteenpäin ajaessa törmäävät tuulilasiin. Maksimaalinen sotku ja vitutus siis. :D

Tuommonen T-40, jonka suora jälkeläinen 425:kin on, oli Kokkolassa joku vuosi sitte 2bar ahtopaineilla, huippunopeus maantiellä jotain liki 70km/h ja kone otti 3000r/min.
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Markus »

Itsekkin olen suunnitellut turbon asennusta ja syötön ruuvaamista tuossa keväämmällä kunhan saa ensin kytkimen kuntoon (ja kestävänä). Onhan näitä turbollakin valmistettu, oisko kone ollut joku D-144T? Jokatapauksessa eivät käytetyt turbotkaan hirmuisia maksa ja valikoimaakin löytyy jonkun verran...

Onko Kokkolassa tosiaan joku ripeä T-40:n? Kuulostaa hurjalta :D
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Kojo
Viestit: 82
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 19:59

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Kojo »

Eipä noi uudetkaan turbot ole pahan hintasia tuolla rajan takana. Ois tarkotus tuottaa kaverilla tohon 526:een sieltä uudet turbo hilppeet..
MTZ-82 vm 199? +James 61 ek
526HX vm 1995 pikkuvilskeellä
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Jaahas, että sellasta... Kuinkas paljon teho lisääntyy?
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Markus »

Syötön määrästähän ne turbodieselin tehot lähinnä määräytyy ja ahtopaineet siinä samalla. Varmaan 20-40hv järkevästi. Teho/polttoaineenkulutus -hyötysuhde paranee myös jonkin verran. Ja kyllä niitä tehoja saanee syöttöä ruuvaimalla niin paljon että alkaa paikat paukkumaan. :D
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
kpp-6
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2010, 19:40
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja kpp-6 »

Laitettiin tässä 7 vuotta sitten yhteen ``Modenan Punaiseen`` jälkiasennus turbosarja, muistaakseni oli tanskalainen tarvikesarja.
Syöttöä käännettiin n 1/4 kierros lisää, vääntöä tuli huomattavasti lisää ja polttoaineen kulutus väheni. Kannattaa ottaa selville saako tarvikkeena valmista sarjaa jossa on kaikki putket ym. hilppeet valmiina,niin pääsee asennuksessa helpommalla. Voi olla , että kannattaa vaihtaa ilmansuodatin vähän isonpaan ettei turhaa ahdista.
Se on hirviä määrä halakoja, minkä mies päiväsä hakkaa.
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Ookkei... Voiko belkun oman ilmansuodattimen ottaa kokonaan pois käytöstä?
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Nostetaapas vanhaa juttuu tähän topicikiin:
EJH10 kirjoitti:Kysytäänhän samaan syssyyn sitten sekin, että onko voorumilaisilla turpotettuja 400-sarjalaisia? On näköjään ainakin v.-84 ollu tuota moottoria ahettuna versiona.
Kuva
http://translate.google.com/translate?j ... l=ru&tl=fi

:D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

Onko ketään ahtanut 5-kymppistä? Ahtimen merkki/malli? Paineet? Tarviiko puristussuhdetta laskea, alkup 16:1? Täydellinen koneremontti tehty aiemman omistajan mukaan muutama sata tuntia sitten.
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Tästäkin on ollut täällä jo puhetta ja joku oli muistaakseni tuon etukammiokoneen ahtanutkin. Kansihan näissä taitaa olla se heikoinlenkki, muuten luulisi kestävän maltillisen tehon noston.
Edit: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... *&start=15
Belarus MTZ 52 -69
nokiotta
Viestit: 134
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 19:15
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

:D Onhan tuota kokeiltu :D
BELARUS RULES
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

nokiotta kirjoitti: :D Onhan tuota kokeiltu :D
:D :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Vilske kirjoitti:
nokiotta kirjoitti: :D Onhan tuota kokeiltu :D
:D :D
"kokeiltu" :wink:
Belarus MTZ 52 -69
Belarus 425
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 00:11

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Belarus 425 »

Belarus 425 -82. Nonii nyt olisi turbo belkkuun... nyt vain pitäisi tietää mistä saan turbolle öljyn otettua koneesta???
Vastaa Viestiin