turbon jälkiasennus

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Noniin. Reilu 6 tuntia siinä meni kahen miehen voimin. Paluuputki laitettiin oikeelle paikalle, blokiin piti vaan porata reijät ja tehä m8 jenka. Ilmanpuhdistinta joutu muokkaamaan senverta, että nämä pohjan kiinnikkeet siirrettiin. Muuten putsari otti hydraulisäiliöön kiinni. Osat hankittiin pm kaubamajasta. Alunperin oli tarkoitus hankkia keletagrolta, mutta ne saivat aikaseksi vastattua sähköpostiin vasta sitten kun eestin puolelta tulleet osat olivat olleen pihassa jo viikon. Todella nopea toimitus, parin päivän sisään maksusuorituksesta osat olivat pihassa.

TKR-6
TKR-6
2013-12-20 11.35.08.jpg (479.79 KiB) Katsottu 12807 kertaa
2013-12-20 12.13.40.jpg
2013-12-20 12.13.40.jpg (452.99 KiB) Katsottu 12807 kertaa
Tässä vielä vähän äänimaisemaa.

http://www.youtube.com/watch?v=zZAAXvFH6P8

http://www.youtube.com/watch?v=fgYrD8cIEvA

Nyt on moottorissa sitä ryhtiä mitä on kaivattukin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

[quote="=MTZ=]
Nyt on moottorissa sitä ryhtiä mitä on kaivattukin.[/quote]

Hyvä että saitte moottoriin sen puhdin kuin tässä prokektissa oli tarkoituskin :P
Saatte säädöt kohillee syötössä kun ryntäytette moottoria säätimestä pumpun vierestä huippukieroksille ja kun putketkesta tulee mustaa on syöttö kohillaan :wink:
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... =30#p11367
Viimeksi muokannut Vilske, 20 Joulu 2013, 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Käänsin perstuntumalta puol kierrosta lisää syöttöä. Tuntus sopivalta. Pitää vaan hommata se 6- lapanen flekti seuraavaks, nousee aika rivakasti 80 asteeseen lämmöt ihan ilman kuormaa ajellessa. Mutta tosiaan, moottorin luonne rupeaa olemaan nyt samanlainen kuin tuossa 825:ssä, eli kun lyö tallan pohjaan, niin silloin myös tapahtuu. Onkos Vilskeellä muuten ahtomittari asennettuna? Jäi tuossa vielä vaiheeseen kompressorin ilmanotto. Ajatuksena olis laittaa oma suodatin kompuralle. Aikasemminhan tuo otti imusarjasta ilmansa. Ahtopaine kompuralle ja siitä jakopään kautta kampikammioon ei kuullosta minun korvaan kovin hyvältä, eli jotain muuta pitää keksiä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

=MTZ= kirjoitti: Onkos Vilskeellä muuten ahtomittari asennettuna?
On ja joo eli mittari näyttää täydellä ahdolla vajaata 1 kg tai siinä ympäristössä.
Siis riippuu syötönmäärästä 8)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Se pitää itsekin sitten tässä seuraavaksi asennella. Onko kojetaulussa suoraan vai jollakin muulla tapaa kiinnitetty?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

=MTZ= kirjoitti:Se pitää itsekin sitten tässä seuraavaksi asennella. Onko kojetaulussa suoraan vai jollakin muulla tapaa kiinnitetty?
Omassa asennuskehikossa mittarikehikon oikeessa ylälaidassa ahtomittari, siis tarvikeliikkeestä hommattu halpa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kutakuinki tämmöstä ajattelin itsekin. Pitänee käydä motonetit sunmuut lävite.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Ahtopainemittari tuli asennettua ja kyllä tuo tuntus 0,8 antavan. Mitä on kohtalotoverit asiasta mieltä, vähennänkö syöttöä vai annanko olla. Noin puoli kierrosta lisäsin het kättelyssä. Pakko kyllä asentaa vielä se 6- lapanen flekti, ettei vaan pääse keittämään.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Venttiilin välykset sitten 0,30mm, näin on isot pojat mulle kertoneet 8)
Jos on lämpöongelmia niin syöttöä pienemmälle varsinkin jos pelkässä tielläajossa lämpöjä nostaa.
Itse olen 4 lapaisella tuuletin ropellilla tähän asti selvinnyt mutta seinällä roikkuu kuiteskin tuo 6-lapainen oottamassa kevään kylvömuokkauksen alkamista.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Eikös nimenomaan ahdetussa pakovälys pitäs olla 0,4 ja imuvälys sen 0,3 kuten normaalistikin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

=MTZ= kirjoitti:Eikös nimenomaan ahdetussa pakovälys pitäs olla 0,4 ja imuvälys sen 0,3 kuten normaalistikin.
Asiahan on sitten kunnossa ;)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja jymmi »

Kovin oli tutun kuuloset äänet tuossa "turbotetussa" koneessa.Muutaman vuoden itse ajellut jälkiturbotetulla 825:lla.On siinä erilaiset äänet mitä Carretilla varustetuissa koneissa joita niitäkin on ajossa itsellä.Ja ennen kaikkea huomattavasti edullisempi hankinta mitä länsiturbo.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Juurikin näin. Perimmäinen syy tähän toimenpiteeseen oli se, että tuo 920 oli todella laiska siirtoajossa, jos vähänkään isompi mäki sattui vastaan. Edellisinä talvina sen huomasi ruiskuormaa myllylle vietäessä. Jospa ei enää tarvitsisi niin paljoa kepitellä. Muutenhan tuon kanssa on pärjätty ihan hyvin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

6- lapanen ropeli tuohon tulee joka tapauksessa. En ota sitä riskiä, että pääsee keittämään. Syöttöä tullaan jokatapauksessa säätämään vielä, tarpeen näkee sitten kun viedään enskerran ruiskuorma. Eipä tuolla TKR-6:lla mahdottomiin ahtoihin päästäkään, eikä ole tarvekaan.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: turbon jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Noniin. Nyt on rupeli vaihdettu. Vähän aikaa sai pelata tetristä, että missäs asennossa se entinen mahtuu tulemaan pois saati uus menemään paikoilleen. Ei luojan kiitos tarvinnut koko syyläriä repiä irti. Nyt vain odotellaan millon tuo pääsee enskerran kunnon koetukselle, niin näkee tarvitaanko enempi säätöä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin