Hydraulinen jarruventtiili

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Hydraulinen jarruventtiili

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Moikka!
Tuli ostettua koukkulavakärry,ja siinä on hydrauliset jarrut.
Haluaisin 805;seen rakentaa jarruventtiilin joka toimii jarrupolkimista ja ideat ovat tervetulleita.
Onkohan näissä uusimissa Belkuissa hydraulista jarruliitintä?

Olen alustavasti kaavaillut yksitoimista "kippiventtiliä" asennettavaksi jarrupolkimien alle.Öljyä olisi saatava jostain traktorin venttiilipöidästä,sitten on vielä asennettava paineenrajoitinventtiili koska jarrujen maxpaine on noin 100baaria.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ei oo uudemmissakaan kun on kun jarrujen käyttömekanismi on täysin mekaaninen.
Uudemman hytin yhteydessä on varmaan jo nestekäyttöiset jarrut joiden yhteyteen saisi varmaan jo lisävarusteena jarruventtiilin.
Taitaa olla vaan niin että belkkuun on helpompi rakentaa paineilmakäyttöiset peräkärryn jarrut kuin noi max. 100 bar. nestekäyttöiset.
Toi sun idea on varmaan ihan toteutuskelpoinen, onko joku muu foorumilainen rakennellut tuollaista jarrusysteemiä?
Olisiko mahdollista käyttää ohjaustehostimen paluuöljyä kun jo sitä hyödynnetään 800- 900-sarjassa tasauspyörästön ja 1025 sarjassa lisäksi voimanulosoton kytkennässä.
Kait saman paineen saisi 800-sarjan koneissa tuohon jarruventtiiliin tasauspyörästön lukon kalvon käyttöpaineputkesta :!:
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... an0123.jpg
Tosin painetta ei oo kuin toi 12-13 bar :(
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Perävaunujarruissa on ongelmana just että pohjoismaissa käytetään hydrauliikkaa kun taas ns.lämpimissä maissa paineilmaa.
Käytän tätä koukkukärryä rinnan NH kanssa missä jarruventtiili vakiona,joten pakko on myös Belkkuun tällainen saada.

Ei vissiin 10-13barin paine riitä,mitä olen lukenut jostain.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ohjausjärjestelmän hydraulijärjestelmän työpaine on 80-90 bar, jos sieltä ottais paineen.
Tosin joutuis laittaa ambran öljyt toteemiin ettei nh tykkää pahaa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Se voisi olla yksikertaisin ratkaisu,kiitti ideasta.
Paine sopis vissiin suoraan=yksinkertaisempi rakentaa,myös helpompi littää paine sekä paluulinjat koneseen.
Kipin takia täytyy muutenkin siirtyä hydrauliikkassa Ambraan.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Alkuperämaassahan pelkkujen nestejarrulliset kärryt on hoidettu mielenkiintosella tavalla: kärryn jarruletkun rattorinpuoleisessa päässä on pääsylinteri, joka sitten kiinnitetään rattorin kynsiliittimeen. Sen sisällä on puikko, jolla pääsylinteriä painetaan. Vanhoissa puikkoa painettiin käsivivulla:
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... an0069.jpg
uuvemmissa puikkoa painaa ilmakello:
http://i108.photobucket.com/albums/n27/EJH10/109.jpg
nämä systeemit ei tietenkään tässätapauksessa ole ehkä käypäsiä, mutta aattelimpa mainita tähän väliin, kun on tuon 500:nnen juhlaviestin paikka :D
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

No olihan todella viidensadannen viestin arvoinen toi: Kaikki on näköjään jo mietitty naapurissa valmiiksi :D
Kiitos EHJ10:lle kuin monesti muutenkin :D
Mutta taitaa paineilma kiertää noissa molemmissa kuiteskin eikä hydrauliöljy :(
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Kiitti vaan munkin puolesta.
Ilma-nestejarrut oli myös Atlaksen kaivurissa käytössä,syysteemin huonoihin puoliin kuuluu pitkä viive ja "on/off" toiminta.
Muutenkin venäläisillä ja sakelmanneilla oli monta samantapaisia soveluksia takavuosina.
Kompurahan mun 805;sessa on ei sitten mitään muuta,eli kaikki ilmajarrusysteemit puuttuu.Vanhemassa 820;sessa on täydellinen ilmajarruvarustus.

Joo on senverran erilaiset nämä nyky hydraulijarrut että ei tällainen systeemi enään pelaa.Vaunussa on kaikissa neljässä pyörässä ulkopuoliset jarrusylinterit ja paineöljyä tarvitaan monta litraa jotta systeemi pelaa.
Vanhemissahan oli sylinterit rummun sisällä.

Jos lisäsi hydraulisen jarrusylinterin rinnalle ilmakellon ja sille oma ilma ohjaus, toimisi jarrut joko ilmalla tai öljyllä.Täytyy tutkia mikä olisi paras ratkaisu.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

http://kuvablogi.com/nayta/756181/
Kuva on 820;sestani olisiko tämä ilmakello mistä EJH10 puhui?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Minun käsittääkseni se on just se. Oletkos jo kokeillu avata tuon tulpan mikä siinä nyt näyttää olevan, onko siellä puikko ja onko puikossa elämää (riippuu tietenkin onko ilmasysteemit muiltaosin käytössä)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

[quote="Vilske"]Ei oo uudemmissakaan kun on kun jarrujen käyttömekanismi on täysin mekaaninen.
Uudemman hytin yhteydessä on varmaan jo nestekäyttöiset jarrut joiden yhteyteen saisi varmaan jo lisävarusteena jarruventtiilin.

Selvisi semmoinen asia tämän Carrarokaupan yhteydessä että ruotsissa ja norjassa saa hydraulisen jarruventtiilin lisävarusteena,vaikka mekaaniset jarrut.Samoin ilmastoinnin,jo viime vuosituhanella,miksi ei Suomessa?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Norjassa missä on vuoristoo ja jyrkkiä mäkiä, tehtaan insinööri oli paikallisella maahantuojalla vuosia sitten asennellut märkiä jarruja noiden kuivien levyjarrujen tilalle.
Päivässä kuulemma vaihtaa osaava mies noi jarrut mutta samaan hengenvetoon sanoi että kalliiksi se tulee, osta ennemmin uusi missä ne on jo :( .

On ilmastointilaite ollut täälläkin lisävarustelistalla http://www.khp-myynti.fi/index3.html ei tehdasasenteisena.
Nyt vasta uudemmissa belkuissa on moniurainen kampiakselin hihnapyörä mikä mahdollistaa tuon kompuran voimansiirron.
3-sarjassa on nyt enemmän tilaa tuolle hihnapyörälle.
Olisi mielenkiintoista saada kuvia miten ilmastoinnin kompuran voima on otettu näissä vanhemmissa malleissa (progress ja agross).
Hassen uudessa hankinnassa taitaa olla jo moniurainen hihnapyörä ja onko sillä tilaa siellä kampiakselin päässä?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"jarruventtiili ehdotus"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Itse lähtisin liikkeelle samasta systeemistä ,mikä on "nappikytkimessä" ja suunnanvaihtajassa kuivalla kytkimellä Esim. Case 12-12 vaihteisto.

Jostakin pumpusta mikä on JATKUVASTI KYTKETTY PÄÄLLE otetaan painepuolelta ulosotto n. 8-10 litraa minuutissa ja paine n. 70bar (pitää rajoittaa varoventtiilillä) ,vaatii pumpun painepuolelle priorisointiventtiilin (esim belarus 400), tämä putki vedetään jarrusylintereille (pikaliittimen kautta) ,traktoriosaan putkessa asennetaan jarruventtiili (saman tyyppinen kun nappikytkimessä tai kaivinkoneen esiohjauksessa ,voi olla mekaaninen tai sähköinen (sähkö monimutkainen))

Tästä nappikytkimestä voi löytyä kytkentäkaavio (ruotsinkielinen) myöhemmin (nyt remontti menossa ja kaikki paikat sekaisin)

Kun jarrua ei paineta öljy virtaa lähes paineettomana säiliöön
Kun painetaan jarrua venttiiliä kiinnipäin paine nousee venttiilin asennon mukaan jatyöntää sylinterit jarruasentoon, öljyä virtaa tässäkin asennossa yhtä paljon mutta paine on suurempi.
Luulis löytyvän valmiina näitä laitteita. Ainakin nappikytkintä myytiin "ruatissa" jo parikymmentä vuotta sitten hinta silloin (n.8000mk)
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Tässä kuva etujarrusta
http://kuvablogi.com/nayta/787748/

Ja tässä 2 kuvaa pääsylinteristä
http://kuvablogi.com/nayta/787749/
http://kuvablogi.com/nayta/787750/
Polkimet painaa kuvassa näkyvää jousta joka aktivoi pääsylinterin.
Lisäksi neliveto kytketyy sähköisesti päälle(kytkimen valo syttyy jarrutaessa)

Ja vielä säiliöstä
http://kuvablogi.com/nayta/787751/

Tuosta paikasta missä pääsylinteri on tulee metalliputki missä proppu taakse samaan paikkaan missä hydr.littimetkin on,näyttää siltä että siinä se hydraulinen perävaunujarruliitin on valmiina,pikaliitin vaan puuttuu.
Toivon hartaasti että näin olisi asia.jarrut on siis tässä koneessa kuivat.

Vastaan vielä tässä samalla Vilskeelle ilmastoinista.
En tarkoittanut KPH;ta sen saa mihin koneseen tahansa,olen alustavasti tehnyt kauppaa sen asentamisesta 805;teen remmisiiva ei ole ongelma,heillä on siihen ratkaisu,hinta se tietenkin pistää mietityttään.

Monen maan nettisivuilla myös tehtaan omalla ,on lisävarusteena ilmastointi sitä tarkoitan.
Ei millään pahalla mutta ruotsissa ja norjassa maahantuoja panostaa huomattavasti enemmän Belaruksen käyttöominaisuuksiin ja varusteluun,todisteena on tuo maahantuomani Carraaro,vaikkakin siitä puuttuu ilmastointi,ainakin viellä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: "jarruventtiili ehdotus"

Viesti Kirjoittaja Hasse »

diesel kirjoitti:Itse lähtisin liikkeelle samasta systeemistä ,mikä on "nappikytkimessä" ja suunnanvaihtajassa kuivalla kytkimellä Esim. Case 12-12 vaihteisto.

Jostakin pumpusta mikä on JATKUVASTI KYTKETTY PÄÄLLE otetaan painepuolelta ulosotto n. 8-10 litraa minuutissa ja paine n. 70bar (pitää rajoittaa varoventtiilillä) ,vaatii pumpun painepuolelle priorisointiventtiilin (esim belarus 400), tämä putki vedetään jarrusylintereille (pikaliittimen kautta) ,traktoriosaan putkessa asennetaan jarruventtiili (saman tyyppinen kun nappikytkimessä tai kaivinkoneen esiohjauksessa ,voi olla mekaaninen tai sähköinen (sähkö monimutkainen))

Tästä nappikytkimestä voi löytyä kytkentäkaavio (ruotsinkielinen) myöhemmin (nyt remontti menossa ja kaikki paikat sekaisin)

Kun jarrua ei paineta öljy virtaa lähes paineettomana säiliöön
Kun painetaan jarrua venttiiliä kiinnipäin paine nousee venttiilin asennon mukaan jatyöntää sylinterit jarruasentoon, öljyä virtaa tässäkin asennossa yhtä paljon mutta paine on suurempi.
Luulis löytyvän valmiina näitä laitteita. Ainakin nappikytkintä myytiin "ruatissa" jo parikymmentä vuotta sitten hinta silloin (n.8000mk)
Tuo toimii kyllä kiitti.Samalla sais sen nappikytkimenkin.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vastaa Viestiin