Sivu 1/1

Ääni

Lähetetty: 05 Touko 2010, 19:51
Kirjoittaja MarkToi
Kävin ekan maantiereissun tolla belkulla ja meni ihan ok mut rupes kiinnostaan että mikä jää pyörimään hetkeksi kun koneen sammuttaa? Ihan kuin joku pumppu tai turbiini.
Voiko muuten hyrrauliikkapumpun jostain vivusta ottaa pois päältä ja onko yleensä sille jotain tarvettakaan, ajattelin lähinnä tota maantieajoa? Kaverin Fordissa pitää ottaa se pois päältä kun lähtee maantielle.

Re: Ääni

Lähetetty: 05 Touko 2010, 20:18
Kirjoittaja MTZ
Öljylinko jää pyörimään eli ainakin pelaa.Siinä laturin takana ja se pitäis putsata öljyn vaihdon yhteydessä.
Hydrauli pumpun saa pois päältä ilman suodattimen alapuolella olevasta vivusta.

Re: Ääni

Lähetetty: 05 Touko 2010, 20:23
Kirjoittaja MarkToi
Ai se on hydraulipumpun kytkin, luulin että siinä on joku kompressori :shock: täytyykö tuo pumppu ottaa pois yleensä jos ajelee maantieajoa? Eihän sit kyllä voi nostaa nostolaitettakaan jos vaikka on tarve.

Re: Ääni

Lähetetty: 05 Touko 2010, 20:28
Kirjoittaja MTZ
Ei kai sitä tarvi mutta olen itekkin ottanut pois pyörimästä jollei mitään nostolaitteissa kiinni ajon aikana.
Turhaa sitä hydrauli öljyä on vatkata joutavia :D

Re: Ääni

Lähetetty: 10 Touko 2010, 19:06
Kirjoittaja PetriL
Tuosta öljylingosta, ihan muistutuksena. Huolsin tuota 505:sta tänään, ja ajattelin putsata tuon lingon myös. Eihän siellä juurikaan likaa ollut, mutta yllätys yllätys, alaosan "suuttimet" olivat osittain tukkeessa. Eli siis lingon pyörintä heikonlaista, ja täten toiminta myös. Tarkistakaahan muutkin, jos edellisestä putsauksesta on jo päässyt kulumaan tovi.

Re: Ääni

Lähetetty: 11 Touko 2010, 18:26
Kirjoittaja TB825
PetriL kirjoitti:Tuosta öljylingosta, ihan muistutuksena. Huolsin tuota 505:sta tänään, ja ajattelin putsata tuon lingon myös. Eihän siellä juurikaan likaa ollut, mutta yllätys yllätys, alaosan "suuttimet" olivat osittain tukkeessa. Eli siis lingon pyörintä heikonlaista, ja täten toiminta myös. Tarkistakaahan muutkin, jos edellisestä putsauksesta on jo päässyt kulumaan tovi.
Mitenkä putsasit ne? kiersitkö ne irti kokonaan vai onko joku parempi kikka? meinaan vaihtelin kanssa eilen oljyjä ja ihmettelin kun linko ei ollut juur lainkaan likanen...

Re: Ääni

Lähetetty: 11 Touko 2010, 19:18
Kirjoittaja PetriL
Se lingon alumiinisisus irti ja osiksi, aukeaa päällä olevan isohkon mutterin avaamalla ja kevyesti naputtelemalla. Sitten vain lingon sisäpintaa kaapimaan puhtaksi. Ne alaosan suuttimet kiersin ihan irti (10 mm avain) ja puhalsin paineilmalla puhtaaksi. Tarkempi puhdistus tarvitaan näiden suuttimien kanavien putsaamiseen, siinä voi auttaa rätti ja ohut puutikku. Viimeistely paineilmalla. Öljypisaroita tietysti lentelee pitkin tallia.

Mukava havaita, että tästäkin neuvosta, kokeneemmille belkkumiehille varmaan itsestäänselvyydestä, oli jollekin hyötyä.

Re: Ääni

Lähetetty: 11 Touko 2010, 19:24
Kirjoittaja Markus
Olisikos jo 850h kohdalla aihetta puhdistukseen? Hyvin kuulostaisi pyörivän...

Re: Ääni

Lähetetty: 11 Touko 2010, 20:42
Kirjoittaja harasoo
Kyllä tunnit riittää jo putsaukseen.Niille tiedoksi joille on outo tällainen "separaattori" putsari että jos ei kuulu sammutuksen jälkeen hurinaa niin voipi olla mukin alareunassa olevat suuttimet tukossa.Pyörii öljysuihkun voimalla.Niinkun aikaisemmissa kommenteissa on mainittu niin se muki tarvii purkaa palasiks.Se piki löytyy sieltä mukin sisäseinämästä.Voipi olla Markuksenkin lingossa reilu sentin kerros jos ei oo avattu.Mutta sen pyöriminen on AjaÖ.Muuten ei oo mitään virkaa.Eipä muuta kun lingon toimintaa tarkkaileen.

Re: Ääni

Lähetetty: 11 Touko 2010, 20:46
Kirjoittaja Markus
Joo vois sen kattoo kesällä kunhan on aikaa, mut hyvin se pyörii ni en kiirehdi suotta (kun niitä kiireitä meinaan olis vaikka parille äijälle)

Re: Ääni

Lähetetty: 12 Touko 2010, 20:10
Kirjoittaja anglia67
Tuo öljylinko on hyvä keksintö.Yksinkertainen ja toimiva kapistus.Tämä on tullut huomattua kun työpaikallani huollan firman kuorma-autoja.Vaikka öljynvaihtovälit pidetään noin kymppitonnissa niin jo siinä ajassa lingon seinämälle kertyy jonkin verran tavaraa joka ei kuulu öljynkiertoon :wink:

Re: Ääni

Lähetetty: 12 Touko 2010, 22:35
Kirjoittaja Vilske
:o Missäs kuorma-autossa on vielä moottoriöljylle linko :?:
Aattelin vaan että ovat jo kaikki siirtyneet käyttämään suodinpatruunaa :)

Re: Ääni

Lähetetty: 12 Touko 2010, 23:06
Kirjoittaja anglia67
:lol: :lol: Joo ei aivan uudenkarheissa kuorma-autoissa.scanian koneissa ainakin on linkoa käytetty yllättävän pitkään suodatinpatruunoiden lisäksi.

Re: Ääni

Lähetetty: 13 Touko 2010, 12:25
Kirjoittaja Torsti
Scanioissa joo, ettei olisi vieläkin niissä linko?