425:sen imusarjahehku

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

görmy

Re: 425:sen imusarjahehku

Viesti Kirjoittaja görmy »

Kyllä pilotilla voi käynnistää noita vanhoja koneita kunhan sen käytössä on myös järiki mukana ettei katko männänrenkaita ja sulata mäntiä kyllähän sen ensikierroksilla jo huomaa että lähteekö vaiko ei.

Mutta jos kone on etukammiohehkuilla niin silloin ei pidä sitä koneeseen ruiskia, ja jos yrittääkin saattaa olla ettei startti jaksa kiertää kun sytyttää ennen yläkuolokohtaa ja pahentaa vain sitä käynnistystä entisestään.
jazzy78

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

juu mutta silti en itse menisi käyttämään pilottia hyvin on allis startannut pelkällä lämmityksellä hehkulla tossa imusarjassa ei ole mitään virkaa koska ei se edes kunnolla pelaa mutta kun motti on kuuma niin 6 pamahtaa helposti tulille kertaakaan ei ole ollut ongelmia mutta sitten jos kylmänä yrittää niin on aivan turha toivo ei edes yritä lähteä käymään :) oikein kovilla pakkasilla olen antanut imusarjaan ensin lämpöä
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
görmy

Viesti Kirjoittaja görmy »

jazzy78 kirjoitti:juu mutta silti en itse menisi käyttämään pilottia hyvin on allis startannut pelkällä lämmityksellä hehkulla tossa imusarjassa ei ole mitään virkaa koska ei se edes kunnolla pelaa mutta kun motti on kuuma niin 6 pamahtaa helposti tulille kertaakaan ei ole ollut ongelmia mutta sitten jos kylmänä yrittää niin on aivan turha toivo ei edes yritä lähteä käymään :) oikein kovilla pakkasilla olen antanut imusarjaan ensin lämpöä
Niin pitää minunkin "suomentaa" edellisen kirjoitukseni "järki mukana" = toki jokainen tietää jo entuudestaan että mitä korkeimmille pakkaslukemille elohopea siirtyy sen raakemmaksi silloin muuttuu käynnistys pilotilla ja jos kerta kerran jälkeen tuo käynnistys toistuu suoraan pakkasesta lopputuloksena syntyy ennemmin tai myöhemmin romua .

Koneen lämmitystä pakkasilla käynnistettäessä ei korvaa pilotti vaan pikemminkin lisä lämmitys ellei sit vieläkään sytytä voi hieman alkusysäyksenä käyttää pilottia .
jazzy78

görmy kirjoitti:
jazzy78 kirjoitti:juu mutta silti en itse menisi käyttämään pilottia hyvin on allis startannut pelkällä lämmityksellä hehkulla tossa imusarjassa ei ole mitään virkaa koska ei se edes kunnolla pelaa mutta kun motti on kuuma niin 6 pamahtaa helposti tulille kertaakaan ei ole ollut ongelmia mutta sitten jos kylmänä yrittää niin on aivan turha toivo ei edes yritä lähteä käymään :) oikein kovilla pakkasilla olen antanut imusarjaan ensin lämpöä
Niin pitää minunkin "suomentaa" edellisen kirjoitukseni "järki mukana" = toki jokainen tietää jo entuudestaan että mitä korkeimmille pakkaslukemille elohopea siirtyy sen raakemmaksi silloin muuttuu käynnistys pilotilla ja jos kerta kerran jälkeen tuo käynnistys toistuu suoraan pakkasesta lopputuloksena syntyy ennemmin tai myöhemmin romua .

Koneen lämmitystä pakkasilla käynnistettäessä ei korvaa pilotti vaan pikemminkin lisä lämmitys ellei sit vieläkään sytytä voi hieman alkusysäyksenä käyttää pilottia .

kyllähän minä sen huomasin että järki mukana mutta se mitä tässä ihmettelen nyt on kuitenkin kaveri käyttänyt pilottia 40 vuotta ja sitä en oikein ymmärrä että miksi kun saa koneen käymään ilmankin varsinkin kun hän on lämmittänyt sekä koneen että imusarjan. Olen vaan kiinnostunut tietämään syyn moiseen pilotin käyttöön.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

Siberiahysky ja labbis.
k1200rs

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Itsella on belarus 525 progress ja thermostart imusarjahehku joka ei toimi, hyvin lähtee käyntiin kun vaan pitää roikassa jokun aikaa. Tuossa starttasin -15 pakkasesta käyntiin kylmänä kuumailmapuhallin ilmanputsarille ja jokunen starttaus niin käynnistyi.
harasoo

Viesti Kirjoittaja harasoo »

k1200rs kirjoitti:Itsella on belarus 525 progress ja thermostart imusarjahehku joka ei toimi, hyvin lähtee käyntiin kun vaan pitää roikassa jokun aikaa. Tuossa starttasin -15 pakkasesta käyntiin kylmänä kuumailmapuhallin ilmanputsarille ja jokunen starttaus niin käynnistyi.
Siitä starttibilotista. Itse en ainakaan käyttäisi omissa moottoreissa. On kokemusta sen käytöstä 70-luvulta. Käytettiin metsäkoneissa ja niin vaan oli scanian moottoreissa kannet halki. Niistä tulee "narkomaaneja" ei saa enää muuten käymäänkään. Moottorin tarvii ainaskin pyöriä silloi kun sitä ruiskuttaa ilmanputsariin. Ennen starttausta jos ruiskuttaa niin saa herkästi liian suuren annoksen eikä mene puristuksen yli ja sattuu siinä syttymään niin vaurioriski on melko suuri.Bensa moottorille ei niinkään vaarallista kun diisselille.
Harasoo
Jrussel

Viesti Kirjoittaja Jrussel »

ukki kirjoitti:Vastaus Jrussellille.

Onko hehkun etuvastus kunnossa, kun hehkun merkki vastusta katkoo, entä mistä olet laittanut uuden langan siihen (hehkun merkkiin)?

Jos hehku jää päälle, silloin yleensä vika virtalukossa.

t. ukki
virtalukossa oli vika, nyt toimii :P
jukkis

Viesti Kirjoittaja jukkis »

Ei se tartte sitä hehkua kun pistät kuumailmapuhaltimen siihen imusarjaan töhkäsmään niin jo lähtee hörisemään.Ite olen käyttänyt sitä konstia jo monta vuotta .Se vaatii vain sen kumiputken irrotuksen mikä on siinä imusarjan ja ilmanputsarin välissä.
jukkis
Velu

Viesti Kirjoittaja Velu »

harasoo kirjoitti:
k1200rs kirjoitti:Itsella on belarus 525 progress ja thermostart imusarjahehku joka ei toimi, hyvin lähtee käyntiin kun vaan pitää roikassa jokun aikaa. Tuossa starttasin -15 pakkasesta käyntiin kylmänä kuumailmapuhallin ilmanputsarille ja jokunen starttaus niin käynnistyi.
Siitä starttibilotista. Itse en ainakaan käyttäisi omissa moottoreissa. On kokemusta sen käytöstä 70-luvulta. Käytettiin metsäkoneissa ja niin vaan oli scanian moottoreissa kannet halki. Niistä tulee "narkomaaneja" ei saa enää muuten käymäänkään. Moottorin tarvii ainaskin pyöriä silloi kun sitä ruiskuttaa ilmanputsariin. Ennen starttausta jos ruiskuttaa niin saa herkästi liian suuren annoksen eikä mene puristuksen yli ja sattuu siinä syttymään niin vaurioriski on melko suuri.Bensa moottorille ei niinkään vaarallista kun diisselille.
Aikanaan tuli pelattua pilotin kanssa paljonkin. Olen tuosta osittain päinvastaista mieltä. Jos ensin pyörittää konetta hetken ja alkaa siten ruikkia pilottia, niin voi käydä niin, että palotilat ehtivät lämmetä ja kun pilottia tarjotaan niin se syttyy liian aikaisin ja potkii takaisin. Äkäisellä pilotilla, kuten vaikkapa aasinpotkulla, ei välttämättä mene enää siinä vaiheessa millään puristuksen yli. Liian aikaisin syttyvä pilotti on juuri sitä, mikä konetta rikkoo. Vaikkei kone takaisin potkisikaan, niin sitä vähemmän kone rasittuu, mitä lähempänä yläkuolokohtaa pilotti syttyy. Jos imusarjaan antaa parin sekunnin suihkun pilottia ennen käynnistystä, niin pilottia on palotilassa heti kun pilotin syttymislämpötila saavutetaan ja pilotti syttyy vasta lähellä yläkuolokohtaa potkien konetta pyörimissuuntaan. Mitä kuumemmaksi palotilat ehtivät ennen,sen aikaisemmin pilotti syttyy. Tuolla menetelmällä ei edes Aasinpotkulla ei kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta.

Taitaa siitä jo viisi vuotta olla, kun olen viimeksi pilottia tarvinnut, mutta purkki on kaiken varalta tallessa. Vielä kymmen vuotta sitten se oli päivittäisessä käytössä.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
make

Viesti Kirjoittaja make »

Kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä, että eikun hehkut kuntoon, kyllä narahtaa käyntiin ku vähän avainta roplaa.
Yllättävä muutos käynnistykseen.
belmatti

Viesti Kirjoittaja belmatti »

jäähdytysveden lämmitys ja kuumailmapuhaltimella imusarja
kuumaksi helpottaa käynnistämistä
Jrussel

Viesti Kirjoittaja Jrussel »

belmatti kirjoitti:jäähdytysveden lämmitys ja kuumailmapuhaltimella imusarja
Kyllä 425:sen kone on pilalla jos sieltä löytyy vettä :shock: ilmajäähdytys :mrgreen:
jazzy78

Jrussel kirjoitti:
belmatti kirjoitti:jäähdytysveden lämmitys ja kuumailmapuhaltimella imusarja
Kyllä 425:sen kone on pilalla jos sieltä löytyy vettä :shock: ilmajäähdytys :mrgreen:
vesi ja ilmajäähy on kieltämättä huono yhdistelmä :lol:
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

Siberiahysky ja labbis.
Raskaskalustoa

Viesti Kirjoittaja Raskaskalustoa »

En vastaa kysymykseen muuten kuin, että olen saanut Belarus 425:n lumityöpakkasillakin laakista käyntiin, jo 25 vuotta, ilman: lämmintä tallia, -imusarjahehkua/ -lämpöä/ -pilotteja, -puolipuristusta, ja öljypohjalämpöä, joka vie 6-10 h:ta aikaa/ Kw:ja. - Ai mitenkä?
- No silleen, että asensin etumaskin valot koneen kahtapuolta, siten sain 180 Ah:n akun nokkapainoksi ja vaihdoin koneeseen moniasteöljyn, sekä talvilöpöt.
- Sillä, mitä vähemmän on turhakkeita, sitä vähemmin on myöskin vikoja.
- Akkua tosin joudun lataamaan automattibuusterilla, silloin tällöin, - etenkin jos startteja tulee enempi, kuin ajoa.
Päihteet ja moraalittomuus, tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä - raittiina ratissa!
Vastaa Viestiin