Peltojen kynnöksistä

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

Rokressi

Peltojen kynnöksistä

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Tuli tuossa taas reissattua autolla suomen maata ristiin ja rastiin. Pistin itsestäni merkille kummallisen asian, nimittäin tuli taas arvosteltua kaikki näkemäni kynnökset pelloilla! Paljon on niissä eroja. Toiset on tehty niin vimpan päälle, että ihailla täytyy ja osa on taas kuin juosten kustu! Ite yritän kyntää aina niin hyvin kuin osaan, en tiedä tuleeko sitten poltettua turhaan aikaa ja polttoainetta. Seuraako muut kerholaiset peltoja "sillä" silmällä?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Markus

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kyllähän sitä vähän tulee seurattua, jotkut pellot ovat suorastaan täydellisiä, kun taas eräs tuttu äijä vetää isolla valmetillaan 2-siipistä syväkyntöauraa perässään joka syksy... Jälki erittäin kehnoa ja työ hidasta.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
TB825

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Noh kehnoa jälkea saa sitten keväällä kirota kun äkeellä yrittää saada monttuja tasaseksi :D ainaki ite mielummin säästelen kyntämisessä hyvän jäljen saamiseksi omia hermoja kun taasen aikaa ja polttoainetta, sitä keväällä kiittää mitä syksyllä on tullut tehtyä :) kyllä aina välillä törmää sellassiisiin peltoihin mikkä on kyntämisen jälkeen ku ristiinrastiin meneviä juoksuhautoja täynnä....
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Markus

Viesti Kirjoittaja Markus »

Ainiin, tämä vallu-isäntä josta kerroin tuossa ylempänä, käyttää AINA pelkkää jalkakaasua! Keväällä kun on äestämisen aika, kuulee kuka on pellolla kun traktori pomppii ja kaasujalka sen mukana, frou frou frou frouu frou....
Noh, kukin tyylillään
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
ukki

Viesti Kirjoittaja ukki »

Samalla vaivalla syntyy laadukaskin työ, mitä huitaistu. Kun on tehtävän opetellut kunnolla, tulee siihen sopiva työvauhti aikanaan.

Silloin on onnistunut mielestäni hyvin kun pystyy sanomaan, "sen olen minä tehnyt". Ei tarvise hävetä jälkijään

Minua aina ärsyttää kun kuulen sanat "kyllä se välttää". Millainen kauppalaatu tämä on? Olen aina kysynyt sanojalta, onko hän itse valmis ostamaan sellaisen tarvikkeen tai työsuorituksen. Yleensä ei.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
er3004

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kyllä tulee seurattua, vielä vaikka on 17 vuotta sitten jättänyt auraukset
nuoremmille. Nykyään käyttävä näitä kääntöauroja, lienee vaikea saada
säädöt kohdalleen, kun joka kolmas vako on erinäköinen.
Vaon suoruus ei vaikuta kynnön laatuun, mutta silloin, kun minä kynnin
niin yritin pitää vaot suorina. Viimeisinä vuosina se onnistui hyvin variomatit auralla
Vastaa Viestiin