Pois on?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

kupla 58

Pois on?

Viesti Kirjoittaja kupla 58 »

Hei taas toverit ja kylänmiehet.
Minulla 825 vuosikerta 87.
Huomasin tuossa kun asensin uusia o-renkaita lisäkäytölle että jotain puutuu ?
Se jotain taitaa olla hyd.paineen säätö venttiili menikö oikein?
Tyhjät paikka sijaitsee lisäkäytön oikallapuolella.
Löytyy tuolta http://www.traktors24lv/ hitch attachment / Hydraulig component/ Slogotäjs 80-4614020 (157,94 €)
Niin mitä 1. Haittaa tuosta tai 2. Mitä hyötyä. Kun tätä ei ole tuossa välissä.
Pääkäyttö venttiililtä letkut yhd. lisäkäytön ylä. vas. puolelle.
Takana kaksi eri piiriä, toimii vivuista vasen ja keskimäinenvipu ja uloin vipu varsien nosto/lasku.
Olen omissa hommissani pärjännyt ihan hyvin. Joskus kyntäessä hienosäädöt hiukan hakusessa mutta
minkä säädöissä menettää sen voimalla korjataan :mrgreen:
Siispä laitanko tuon takaisin?? ja jos laitan niin olisko kellään ylimääräistä ?? Onko sen vaivan arvoinen.
Liitteet
kuva
kuva
2012-04-27+11.12.01.jpg (464 KiB) Katsottu 11660 kertaa
Viimeksi muokannut kupla 58, 28 Huhti 2012, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nikuzai

Re: Pois on?

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ei varmaan haittaa kunhan ET lainaa kaverille konetta, jos itse osaat käyttää ilman ongelmia niin ei kai sen puute haittaakkaan.

Otetaan esimerkki: sulla on vanne saha josta puuttuu terän juoksusuoja. Olet sahannut sillä jo vuosia ilman ongelmia ja sit lainaat kaverillesi joka työntää päänsä avoimena pyörivään terään. Eli mitä opimme ÄLÄ lainaa mitään missä ei ole varot kiinni.

Lainaaja voi ripustaa takkinsa hyde vipuun tai kädellä pakottaa vipua kun vaarin vanhassa majorisakin niin piti tehdä ja särkeä pumpun tai letkun paineistamalla hydrauliikkaa koko ajan kun ylipaine venttiili ei päästä painetta pois.
952Gl isme 140L kuormain
EJH10

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Alkuperäisessä MTZ-80/82 on ollu käytössä perus 2-toimisen + 1-toimisen asento- ja vetovastussäävön lisäksi painonsiirto eli kevennys nostolaitteella vakiopaineella. Sehän on toiminu silleen, että ratin oikealla puolella on ollu kolmenvivun ryhmässä vielä neljäskin vipu, esim. kyntäessä on puotettu aura alas kakstoimisen vivulla (kuvassa numero 4) ja kun se on uponnu työsyvyyteen, on painonsiirto nyt kytketty päälle (vivulla no. 3, lyhempi vipu). Samalla on tempastu kakstoimisen vipu nostolle ja öljynpaine joka nyt menee nostolle, pääsee osittain myös karkaamaan kuristinventtiilin (pyöritettävä hantaaki no.10) kautta tankkiin. Lisäksi samassa linjassa on paineakku painetta vakauttamassa.
Kuva
Sillä saatiin sääjettyä nostosylinterille jatkuva 8-28bar paine joka vastasi 110-390kg painon siirtymistä takapyörille.
Kuva
tätä ominaisuutta ei osattu Suomessa käyttää, tai se muuten koettiin liian monimutkaiseksi, niin se jätettiin Suomi-koppisista pois Progresseihin mennessä. Tosin 500-progresseissa vielä löytyi neljäs vipu, mutta sillä käytettiin enää tämän painonsiirtoventtiilin lukitusasentoa, josta itsellä on kokemus, että junkkarin maitokopillisessa takapotku 800 pelkussa pysyi Patu-maatilakuormaaja ilman tukijalkoja koko talven ylhäällä, ilman että kertaakaan ois tarvinnu sitä nostaa!!! :o
Kuvat ja tievot kopsattu venäläisestä MTZ-80/82-aapisesta vuojelta 1975
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Nikuzai

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Siis taas kerran suomalainen kateus on loistanut ei saa olla belkussa kun ei vaarin 25-valmetissakaan ollut :evil:
952Gl isme 140L kuormain
kupla 58

Eli sen oikea nimi on on siis ylipaineventtiili.
Ihme että minulla on vermeet pysyneet ehjinä.
Minulla on talvihommissa järeä 2.6 lev.perälana,hydraulisella käännöllä oleva. Paksusta raudasta oleva.
Olen siirrellyt myös maata ja kiviä kesäisin sillä. Niin pistää ihmettelemään miten ihmeessä ei pumppu tai mikään ole mennyt rikki.
Tässäpä hyvä paikka sanoa siitä kun täällä aina välillä tulee esiin itä vastaan länsi vehkeet , niin mielestäni yksilöissä on eroja oli
sen kotimaa mikä tahansa. Myös se miten sitä on pidetty. Ps: Millä raudalla sitä ensimmäinen avaruuteenkin mentiin tais olla tuo idän rauta.
Ei sinnekkään nyt ihan miten sattuun asennetuilla vehkeillä ole menoa.
Myös otsikossa 825 korkeus otsikossa pisti silmään lause ( kun noita tartee kuitenkin korjailla aika ajoin )
Kyllä kaiken saa rikki ei kai sellaista konetta ole vielä keksittykkään.
Välillä ihmettyttää miksi lähtökohta näihin idän ihmeisiin on ali arvoista, minulle oma yksilöni on ollut aivan mainio vekoitin.
Olen siitä hyvää huolta pitänyt, Kirjannut ylös milloin olen mitäkin vaihtanut. Vaihdettu on lähinnä öljyt ja tiivisteitä.
Mutta se taas vertailusta tällä erää. Ei se mihinkään muutu toiset pitää äiteest ja toiset tyttärest. :D
Olen tullut siihen tulokseen että laitan tuon ylipainevettiilin takaisin. Koska on se paree olla paikallaan.
Olisiko jollain laittaa kuvia ?! Miten se siinä on ja miten ne letkut tulee
Kun ei tosta hyd.kaaviosta oikeen tarkasti selviä miten se on alunperin ollut.Kun siinäkin taitaa olla nuo kaksi asennus muotoa Oikein tai väärin. :D
kuvan mukaan siihen menisi neljä letkua. Pistäkää kuvia ja pitkää belkut valmiina routa sulaa, pian päästään pellolle möyrimään, eikös vaan.
Pienviljelijä

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

EJH10 kirjoitti:tätä ominaisuutta ei osattu Suomessa käyttää, tai se muuten koettiin liian monimutkaiseksi, niin se jätettiin Suomi-koppisista pois Progresseihin mennessä. Tosin 500-progresseissa vielä löytyi neljäs vipu, mutta sillä käytettiin enää tämän painonsiirtoventtiilin lukitusasentoa, josta itsellä on kokemus, että junkkarin maitokopillisessa takapotku 800 pelkussa pysyi Patu-maatilakuormaaja ilman tukijalkoja koko talven ylhäällä, ilman että kertaakaan ois tarvinnu sitä nostaa!!!
Juu, Jarkko on aivan oikeassa: alkuperäinen sommitelma oli/on pätevä ja toimiva, kunhan siihen hieman viitsii perehtyä. Terveisin, nimimerkki: "tyytyväinen jo vuodesta 1983".
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Torsti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Mulle jäi ainakin epäselväksi, että mitä "kupla 58" mielestä nyt puuttuu?

Mikäli se on tuossa EJH10:n lähettämässä ensimmäisessä kuvassa osa nro. 10, eli painonsiirtomutikka, niin sitähän ei tuossa 825:ssa ole ollutkaan, eikä sitä kyllä tarvitsekkaan, mikäli auroissa on tukipyörä.

Mikäli taas kyse on lisäkäyttöventtiilin oikealla puolella olevasta kahdesta tulpatusta liitännästä, niin nehän on vaan vaihtoehtoiset liitännät tuolle oikeanpuolimmaisen karan letkunlähdöille.

Nikuzain ensimmäinen kommentti pitää toki paikkansa ja kannattaa muistaa omatekemien laitteiden kanssa. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan taida ylipaineventtiiliä tai muuta ratkaisevaa puuttua. Varoventtiili on lisäkäyttölaitteen vasemmassa reunassa, yläpuolella.
Minski traktor paras traktor!
kupla 58

Jep juu on toki uudemmasta kyse mutta olin ymmärtävinään että ominaisuuksiltaan samanlainen tarkoitu.
Laitan hydraulikaavion tulemaan.
Ympyröity mikä on poissa.
Juu tiedän että tuossa lisäventtiilin vas.puolella on ylipaine venttiili.
Mutta sen takia teille laitoinkin avunanto pyynnön .
Hydrauli kaaviosta olen pähkäillyt että onko kyse eri paine piireille olevista varmisteista.
Luulin että tuosta ekasta kuvasta se teille selviäisi.
Kuva kun on horisontaalisesti niin eihän ne tyhjät reijjät tietenkään näy.
On siinä 3 kpl tyhjiä oliskohan m8 reikiä odottamassa että joku siihen kuuluisi.
Olen omasta mielestäni oikean osan jäljillä tuo ylin kuva.
Voin ottaa vielä seuraavaksi kuvan ylä viistoon josta näkyy myös miten putketkin on liitetty.
Mallia kyläseppä siis.
Ladattu kuva.jpg
Ladattu kuva.jpg (289.46 KiB) Katsottu 11466 kertaa
Kuva puuttuvasta osasta.jpg
Kuva puuttuvasta osasta.jpg (628.98 KiB) Katsottu 11466 kertaa
Olenko edes sinne päinkään.
Vilske

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Voit olla rauhallisin mielin :)
Tuo pääkäyttölaite http://www.belkku.fi/foorumi/download/file.php?id=209 korvaa "uudemmissa" vientimalleissa tuon käsipyörällä varustetun ylipaineventtiilin.
Pääkäyttöventtiilillä saadaan mekaaninen hydrauliavusteinen painosiirtojärjestelmä, mukautumisherkkyyden säätö, sivupaneeliin nostolaitteen asennonsäätö sekä sekä valintamahdollisuus asennonsäädön (takalana) ja vetovastuksen säädön välillä (kyntö).
http://www.agrodetale.lt/components/com ... ry/113.jpg
Pitkäaikaisissa sarjoissa kuten hydrauliöljysäiliöiden valuissa ei aleta muutamia ylimääräisiä pultin reikiä peittelemään ja samalla saadaan huoltovarmuutta osan sopiessa kaikkiin malleihin :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
pelarouskis

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Vilske kirjoitti:Voit olla rauhallisin mielin :)

Pitkäaikaisissa sarjoissa kuten hydrauliöljysäiliöiden valuissa ei aleta muutamia ylimääräisiä pultin reikiä peittelemään ja samalla saadaan huoltovarmuutta osan sopiessa kaikkiin malleihin :wink:
Koskee erityisesti Belaruksia :wink: .

Pena
Vastaa Viestiin